آرایشی بهداشتی

بررسی مواد آرایشی بهداشتی

آرایشی بهداشتی

بررسی مواد آرایشی بهداشتی

۱۰ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

دلایل رایج باقی ماندن اسکار جوش روی پوست چیست؟

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰، ۰۹:۴۳ ق.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

8 ترفند خانگی اثربخش برای درمان فوری جای جوش

جوش مشکلی رایج در میان بسیاری از افراد، به‌ویژه نوجوانان و زنان است. علت این مسأله تغییرات هورمونی سریع است که باعث می‌شوند غدد چربی بیشتر از حالت معمولی چربی تولید کنند. این موضوع مسدود شدن منافذ با چربی اضافی، باکتری و سلول‌های پوستی مرده را به دنبال دارد که در نهایت منجر به بروز جوش و آکنه روی پوست می‌شود. جوش به‌تنهایی آزاردهنده است، اینکه جای آن هم روی پوست باقی بماند، تحمل این مشکل پوستی را دشوارتر می‌کند. جای جوش روی پوست بعضی از افراد زیاد باقی نمی‌ماند. این در حالی است که عده‌ای برای از بین بردن جای جوش‌های خود با مشکل مواجه می‌شوند. لازم نیست تا آخر عمرتان با جای جوش سروکله بزنید، چون می‌توانید از روش‌های خانگی برای از بین بردن اسکار جوش استفاده کنید‌. در مقاله‌ای که امروز برایتان تهیه کرده‌ایم قصد داریم شما را با علل رایج باقی ماندن جای جوش روی پوست و روش‌های خانگی برای درمان جای جوش آشنا کنیم. در پایان مقاله هم روش‌هایی را برای پیشگیری از شکل گرفتن جای جوش‌ در اختیارتان قرار می‌دهیم. تا پایان مقاله در کنار ما باشید.

جای جوش چگونه روی پوست شکل می‌گیرد؟

اگر جوش درمان نشود، منجر به بروز تورم و تحریک پوست می‌شود.

زمانی که التهاب به بافت زیر پوست آسیب برساند، جای جوش روی پوست شکل می‌گیرد. جای جوش نشانه‌ی این است که پوستتان به‌طرز قابل‌توجهی توسط آکنه آسیب دیده است. جای جوش معمولا به رنگ قرمز تیره یا بنفش است. اگر بدن کلاژن خیلی کمی تولید کند، جای جوش به شکل چال و فرورفتگی درمی‌آید.

این در حالی است که تولید کلاژن بیش از حد توسط پوست، بروز جای جوش برآمده را به همراه دارد که معمولا در پشت و قفسه‌ی سینه ظاهر می‌شود. این نوع جای جوش بیشتر در میان آسیایی‌ها و آفریقایی_آمریکایی‌ها رایج است. در بیشتر موارد جای جوش خودبه‌خود برطرف می‌شود. هرچند گاهی اوقات ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد تا اسکار جوش به‌طور کامل رفع شود.

دلایل رایج باقی ماندن اسکار جوش روی پوست چیست؟

در ادامه به علل بروز اسکار جوش روی پوست اشاره کرده‌ایم.

۱. چرب بودن پوست

اگر پوستتان خیلی چرب باشد، درمان جای جوش برایتان سخت‌تر خواهد شد. منافذ مسدود شده همچنین ممکن است با کثیفی و باکتری تماس پیدا کنند که این موضوع برای پوست اصلا خوب نیست.

۲. وجود باکتری روی پوست

باکتری‌ها معمولا در اطراف فولیکول‌های مو قرار دارند. زمانی که نواحی از پوست که مستعد آکنه هستند ملتهب می‌شوند و ضایعاتی به رنگ زرد و قرمز در نواحی ذکر شده دیده می‌شود، یعنی در آن نواحی باکتری وجود دارد.

۳. جمع شدن سلول‌های پوستی مرده

سلول‌های پوستی مرده یکی از علل مسدود شدن پوست و طولانی‌تر شدن فرآیند درمان جوش به شمار می‌روند. اگر می‌خواهید سلول‌های پوستی مرده‌ی موجود روی پوست خود را به‌طرز مؤثری از بین ببرید، باید پوستتان را لایه‌برداری کنید. با این کار به پیشگیری از شکل‌گیری جای جوش هم کمک خواهید کرد.

۴. ژنتیک

نگاهی به اطرافیان خود بیندازید. آیا روی پوست آن‌ها جای جوش وجود دارد؟ اگر جواب مثبت است، متأسفانه باید به شما بگوییم که کنترل این عارضه از دست شما خارج است.

۵. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی، مانند تغییرات مربوط به بلوغ یا بارداری یکی دیگر از علل به جای ماندن جای جوش به شمار می‌روند.

۶. مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات و محصولات لبنی

اگر در مصرف محصولات لبنی و مواد غذایی که کربوهیدرات زیادی دارند زیاده‌روی کنید، به احتمال زیاد جوش‌هایتان تحریک می‌شوند.

۷. مصرف بعضی از داروها

همه‌ی داروها منجر به بدتر شدن جوش و جای جوش نمی‌شوند. این موضوع فقط شامل داروهایی می‌شود که شامل لیتیوم، کورتیکوستروئید و آندروژن هستند.

۸. کثیفی پوست

باکتری و چربی روی پوست کثیف ممکن است منجر به مسدود شدن منافذ و بروز جوش شوند.

 

شورت لینک: yun.ir/ojox7b

چگونه هم کرم ضد آفتاب بزنیم و هم آرایش داشته باشیم؟

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۱ ق.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

چگونه هم کرم ضد آفتاب بزنیم و هم آرایش داشته باشیم؟

 

بعضی از خانم‌ها در زمان انجام آرایش و روتین‌های پوستی روزنه‌شان یکی از مهمترین مراحل مراقبت و نگهداری از پوست صورت را جا می‌اندازند. در هنگام آرایش صورت با وجود لایه‌های مختلفی از مرطوب‌کننده، کر‌م‌پودر، های‌لایتر و کانسیلرها به نظر می‌رسد که استفاده از کرم‎‌ها و محصولات ضد آفتاب کاری دشوار و سخت باشد؛ اما چطور می‌توانیم محصولات ضد آفتاب را در زمان آرایش صورت به کار ببریم به شکلی که پوستمان سنگین و چندلایه نشود؟ چطور باید زمانی که صورت آرایش دارد ضدآفتاب را تجدید کرد؟ آیا استفاده از محصولات ضد آفتاب همراه با محصولات آرایشی هم می‌تواند پوشش مناسبی در برابر اشعه‌های مضر خورشید ایجاد کند؟ در این مطلب به پاسخ این سوالات می‌پردازیم و چند ترفند برای استفاده مؤثرتر از کرم ضد آفتاب در هنگام آرایش را برایتان شرح خواهیم داد.

اهمیت ضد آفتاب‌ها و نحوه‌ی اثرگذاری این ترکیبات بر روی پوست

 

وجود SPF یا Sun Protection Factor ( فاکتور حفاظتی در برابر نور خورشید) نشانگر این است که کرم ضد آفتاب شما می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌ی UV (اشعه UVA و UVB) محافظت کند. اشعه‌ی UVA می‌تواند به عمق پوست نفوذ کرده و باعث ایجاد لکه‌های پیری‌، چین و چروک و افزایش رنگدانه شود، در حالی که اشعه‌ی UVB باعث آفتاب سوختگی می‌شود و حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. ضد آفتاب‌ها حاوی مواد شیمیایی غیر‌آلی هستند که می‌توانند هم اشعه‌ی UVA و هم UVB را منحرف کنند.

اکثر متخصصان پوست لوسیون‌های ضد آفتابی را توصیه می‌کنند که دارای SPF بین ۱۵ تا ۵۰ باشد. ضد آفتابی که دارای SPF 15 باشد می‌تواند ۹۳٪ از اشعه‌ی ماوراء بنفش را مسدود کند، در حالی که SPF 30 می‌تواند ۹۷٪ از اشعه‌ی UVB را مسدود کند.

در هنگام خرید کرم ضد آفتاب علاوه بر توجه به میزان SPF آن، بهتر است مواد زیر در ترکیبات آن‌ها وجود داشته باشد:

  • اکسید زینک (Zinc oxide)
  • دی‌اکسید تیتانیوم (Titanium dioxide)
  • آووبنزون (Avobenzone)

اکسید زینک و دی‌اکسید تیتانیوم نقش محافظ‌های فیزیکی را در برابر نور خورشید ایفا می‌کنند و مانع نفوذ و جذب اشعه های‌خورشید می‌شوند.

آووبنزون هم ترکیبات شیمیایی و ارگانیکی دارد که اشعه‌های UV خورشید را دفع می‌کند.

کاربرد و پوشش‌دهی محصولات ضد آفتاب زیر مواد آرایشی

 

با توجه به نحوه‌ی کار ضد آفتاب‌ها و محصولات دارای SPF بر روی پوست این سوال پیش می‌آید که «آیا استفاده از محصولات ضد آفتاب همراه با محصولات آرایشی هم می‌تواند پوشش مناسبی در برابر اشعه‌های مضر خورشید ایجاد کند؟» جواب این سوال مثبت است؛ در اثربخشی محصولات ضد آفتاب زیر لایه‌های آرایش هیچ شکی نیست، اما باید در انتخاب نوع محصول ضد آفتابی که انتخاب می‌کنید دقت لازم را داشته باشید. به طور کلی چند روش برای اضافه‌کردن یک لایه‌ی اضافی برای حفاظت در برابر خورشید قبل از آرایش وجود دارد:

  • استفاده از کرم مرطوب‌کننده دارای SPF
  • استفاده از کرم‌های ضد آفتاب صورت

اگر می خواهید کرم ضد آفتاب زیر آرایش‌تان جلوه‌ی مناسبی داشته باشد، همیشه کرم ضد آفتابی را خریداری کنید که مخصوص پوست صورت باشد. این کرم‌های ضد آفتاب نسبت به کرم‌های ضد آفتاب معمولی سبک‌ترند و پوستتان را چند لایه و سنگین نمی‌کنند. همچنین اگر از کرم ضد آفتاب صورت استفاده می‌کنید، بهتر است بر روی آن از یک پرایمر استفاده کنید.

بررسی کارکرد SPF موجود در کرم‌پودرها

 

بعضی از کر‌م‌پودر‌های موجود در بازار دارای SPF هستند و تا حدی پوست را در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند، اما آیا SPF موجود در این کرم‌پودرها برای محافظت از پوست در برابر اشعه UV کافی است؟ خیر، باید به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین کارایی کرم پودرها پوشانندگی پوست است و فرمولاسیون این کرم‎‌ها طوری طراحی شده که لک‌ها و منافذ باز صورت را بپوشاند و جلوه‌ی زیبایی به پوست بدهند. بنابراین کرم‌پودرها به خوبی کرم‎‌ها و لوسیون‌های ضد آفتاب جذب پوست نخواهند شد و SPF موجود در این کرم‌پودرها برای محافظت کامل از پوست در برابر اشعه‌ی UV کافی نیست. به همین جهت چه در فصول گرم و چه در فصول سرد سال زمانی که قصد دارید از منزل خارج شوید، حتما باید زیر کرم پودرتان از محصولات ضد آفتاب استفاده کنید.

پس از استفاده از محصولات ضد آفتاب، قبل از این که از پرایمر و یا کر‌م‌پودر استفاده کنید حتما چند دقیقه صبر کنید تا این محصولات به خوبی جذب پوست صورتتان شوند.

ترفند‌هایی برای استفاده از ضد آفتاب زیر آرایش

 

به خاطر داشته باشید که جذب کامل محصولات ضد آفتاب توسط پوست اهمیت بسیاری دارد، هم از این جهت که با جذب کامل ضد آفتاب‌ها، پوست به خوبی در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌شود و هم از این جهت که اگر این مواد به خوبی توسط پوست صورتتان جذب شوند، آرایش شیک‌تر و زیباتری خواهید داشت و پوست صورتتان سنگین و چرب به نظر نمی‌رسد. این مرحله باید اولین مرحله از آرایش روزانه شما باشد.

۱. پوستتان را آماده کنید

قبل از اینکه آرایشتان را شروع کنید، باید پوست صورتتان را برای محافظت بیشتر آماده کنید. ضد آفتاب را روی تمام صورت و گردنتان بمالید و به خوبی ماساژ دهید. در هنگام ماساژ ضد آفتاب به روی صورت به جای حرکات خشن با حرکاتی بسیار ملایم آن را روی پوستتان پخش کنید تا از تحریک پوستتان جلوگیری کنید.

روی مناطقی مانند پیشانی، نزدیک خط مو، گوشه‌های گونه و فک تمرکز کنید. این مناطق بیشتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرند. سعی کنید به مقدار کافی از ضد آفتاب استفاده کنید. پس از این که مطمئن شدید ضد آفتاب به طور مساوی و یکنواخت روی صورتتان اعمال شده‌است، بار دیگر مقداری ضد آفتاب روی پیشانی، نزدیک خط مو، گوشه‌های گونه و فک قرار داده و پوست را ماساژ دهید. در پایان این مرحله دقایقی صبر کنید تا ضد آفتاب به خوبی جذب پوستتان شود.

۲. استفاده از پرایمر

استفاده از پرایمر بستگی به سلیقه و موقعیت شما دارد. چنانچه بخواهید می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید. اما به خصوص در فصل‌های گرم سال، برای ماندگاری بیشتر آرایش صورت استفاده از پرایمر توصیه می‌شود. فقط حتما بایستی به خاطر داشته باشید که کلیه‌ی محصولات محافظتی پوستی باید زیر پرایمر قرار بگیرند بنابراین اگر قصد استفاده از پرایمر را دارید حتما آن را پس از ضد آفتاب استفاده کنید.

۳. استفاده از مرطوب‌کننده‌ی رنگی دارای SPF

اگر پوست حساسی دارید بهتر است سراغ مرطوب‌کننده‌های رنگی دارای SPF بروید. کرم‌های BB هم می‌توانند انتخاب مناسبی برای پوست شما باشند. کرم‌های BB نوعی کرم‌های ترکیبی آرایشی هستند که هم دارای SPF هستند و هم خاصیت پوشانندگی مناسبی را برای پوست ایجاد می‌کنند، بنابراین اگر پوست حساسی دارید با انجام این مراحل و در نهایت استفاده از کرم‌های BB هم بالاترین درجه‌ی محافظت را برای پوست صورتتان ایجاد می‌کنید و هم به دلیل خاصیت پوشش‌دهی این کرم‌‎ها* پوستتان جلوه‌ی مناسب و زیبایی برای آرایش صورت خواهد داشت.

۴. استفاده از کر‌م‌پودر

اگر از مرطوب‌کننده‌ی رنگی یا کرم BB استفاده نمی‌کنید، کر‌م‌پودر را روی تمام صورت و گردن خود بمالید و پس از آن دیگر مراحل آرایش صورت مانند استفاده از کانسیلر، های‌لایتر و رژگونه را انجام دهید.

۵. استفاده از اسپری‌های تثبیت‌کننده‌ی آرایش دارای SPF

اسپری‌های تثبیت‌کننده‌ی آرایش SPFدار، نه تنها جلوی ریزش مواد آرایشی را می‌گیرند، بلکه در برابر اشعه‌های مضر خورشید هم محافظ خوبی به حساب می‌آیند. برای این کار کافی است تا در حین زیرسازی یا پس از پایان آرایش، از این اسپری‌ها استفاده کنید.

چطور روی آرایش صورت از محصولات ضد آفتاب استفاده کنیم؟

به طور میانگین شما باید هر ۲ تا نهایتاً ۳ ساعت یک بار، ضد آفتابتان را تجدید کنید تا پوستتان به خوبی در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت شود. اما چطور باید روی آرایش صورت از ضد آفتاب استفاده کنیم؟ قطعا شست‌وشوی کلیه‌ی مواد آرایشی و انجام مجدد مراحل آرایشی کار آسانی نخواهد بود. از طرفی اگر بر روی صورت آرایش شده‌مان از کرم یا لوسیون ضد آفتاب استفاده کنیم، آرایشمان خراب خواهد شد اما روش‌هایی برای تجدید ضد آفتاب بر روی آرایش وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱.استفاده از پنکیک‌های دارای SPF

 

با استفاده از پنکیک‌هایی که دارای ترکیبات SPF هستند می‌توانید ضد آفتابتان را تجدید کنید. این محصولات در کنار محافظت نسبی از پوست در برابر پرتو‌های خورشید، آرایش شما را مات و جذاب‌تر می‌کنند.

۲. استفاده از اسپری ضدآفتاب

 

استفاده از اسپری ضد آفتاب یک گزینه‌ی مناسب برای خانم‌های آرایش‌کرده است. با توجه به اینکه این اسپری‌ها به اندازه لوسیون‌ها و کرم‌های ضد آفتاب پوشش ندارند، باید در حین استفاده، حجم بیشتری را اسپری کنید. در این صورت تمام قسمت‌های پوست، پوشش لازم را پیدا می‌کنند. دقت کنید تا زمانی که اسپری خشک نشده است نباید صورت را لمس کنید.

۳. استفاده از پودرهای فیکس‌کننده آرایش دارای SPF

 

استفاده از پودرهای فیکس آرایشی که دارای ترکیبات SPF هستند گزینه‌ی دیگریست که برای تجدید ضد آفتاب بر روی آرایش صورتتان در اختیار دارید. بسته‌بندی این پودرهای فیکس آرایشی به‌شکلی است که به‌راحتی می‌توانید آن را حمل کنید، پس در هر مکانی که بودید با کمک این پودرها، آرایش‌تان را تثبیت کنید. این پودرها بسیار هم سبک هستند و آرایش صورتتان حالتی طبیعی و یک‌دست خواهد داشت.

 

 

شورت لینک: https://b2n.ir/n06997

چگونه تغذیه‌ی سالم داشته باشیم؟

شنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۱ ق.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

تغذیه‌ی سالم از نظر هر کسی تعریف متفاوتی دارد. بعضی از مردم عدم مصرف فست‌فود و مصرف میوه و سبزیجات بیشتر را به عنوان تغذیه‌ی سالم می‌شناسند و عده‌ای دیگر مصرف همه نوع مواد غذایی را تغذیه‌ی سالم می‌دانند. بعضی هم به دلیل محدودیت‌های پزشکی یا آلرژی به مواد خوراکی مختلف تعریف متفاوتی از تغذیه‌ی سالم دارند. پس می‌بینید که هیچ تعریف دقیقی برای سبک زندگی با تغذیه‌ی سالم وجود ندارد و هرکسی بر اساس نیازهای خود آن را تعریف می‌کند.

امروز  می‌خواهیم با هم تغذیه‌ی سالم را براساس نیاز بدن را بررسی کرده و ۳ توصیه‌ی تغذیه‌ای از طرف متخصصان را با هم بخوانیم.

تغذیه‌ی سالم به چه معناست؟

همانطور که اشاره کردیم تغذیه‌ی سالم تعریف‌های متفاوتی دارد. در دوره‌ای پیروی از دستورهای غذایی تغذیه‌ای و انجام تمام کارها براساس کتاب‌های تغذیه به معنای دنبال کردن برنامه‌ی تغذیه‌ی سالم بود. پس از آن تغییر در میزان کربوهیدرات دریافتی به این سبک از تغذیه اضافه شد. بعد از مدتی بدنی زیبا و متناسب به یکی از نشانه‌های افراد با تغذیه‌ی سالم تبدیل شد و در نتیجه رژیم‌های غذایی سالم به سمت کاهش وزن هدایت شدند.

با تمام این‌ها باید بدانید که تغذیه‌ی سالم فقط به معنای تامین مواد مغذی برای بدن، کاهش وزن و سخت‌گیری در این مورد نیست. تعادل کلید تغذیه‌ی سالم و شاد بودن با غذاهای مصرفی است. ما باید در هر وعده‌ی غذایی از همه‌ی گروه‌های غذایی مصرف کنیم و هیچ کدام را به طور کامل حذف نکنیم. با اندازه‌گیری مقدار آن‌ها، مصرف پروتئین‌های گیاهی به جای پروتئین‌های حیوانی و جایگزین کردن کربوهیدرات‌های ساده به جای کربوهیدرات‌های پیچیده می‌توانیم به این تعادل برسیم.

البته این به معنای حذف بعضی از خوراکی‌ها از برنامه‌ی غذایی نیست. شما می‌توانید همه چیز، حتی فست‌فود و شیرینی، مصرف کنید اما اعتدال را کرده و به اندازه مصرف کنید. رسیدن به این تعادل یک شبه اتفاق نمی‌افتد و باید برای آن تمرین کنید. تا وقتی به صدای بدنتان گوش دهید و نیازهایش را برآورده کنید می‌توانید به معنای واقعی تغذیه‌ی سالم داشته باشید.

به جای یک وعده غذا، هدف اصلی را ببینید

برنامه‌ریزی‌های تغذیه‌ای هم مانند دیگر برنامه‌ریزی‌ها معمولا آنطور که انتظار داریم به پایان نمی‌رسد. ممکن است برای تهیه‌ی شام خسته باشید و مجبور به سفارش غذا از بیرون باشید. اگر از یک برنامه‌ی غذایی سخت پیروی کنید نمی‌توانید به راحتی آن را تغییر دهید و در صورت مصرف خوراکی‌هایی خارج از برنامه، با احساسات ناخوشایندی درگیر خواهید شد. اما اگر برنامه‌ای انعطاف‌پذیر داشته باشید می‌توانید به راحتی غذای دلخواهتان را سفارش دهید و از آن لذت ببرید.

یک وعده‌ی غذایی بد شما را بیمار نمی‌کند، همانطور که یک وعده‌ی غذای خوب باعث سلامتی‌تان نمی‌شود.

یک ساندویچ ساده، غذای خانگی یا سالاد انتخاب خوبی برای سفارش شام است اما با هوس پیتزا چکار کنیم؟ اگر همیشه هدف اصلی از شروع تغذیه‌ی سالم و متعادل را به خاطر داشته باشید می‌توانید از خوردن همه چیز لذت ببرید، چون می‌دانید که همیشه بهترین انتخاب برای یک تغذیه‌ی متعادل را خواهید داشت و نیازی به حذف وعده‌های غذایی یا مواد غذایی خاص ندارید.

مهم‌ترین چالش سبک زندگی با تغذیه‌ی سالم

 

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که بعد از انتخاب تغذیه‌ی سالم با آن روبه‌رو می‌شوید کنار گذاشتن غذاهای حاوی مقدار زیاد کربوهیدرات است. کربوهیدرات‌ها در بسیاری از گروه‌های غذایی مثل غلات، سبزیجات نشاسته‌ای، حبوبات، لبنیات و حتی میوه‌ها وجود دارند. همچنین غذاهای فرآوری شده و شیرینی‌ها هم حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند. متخصصین تغذیه کربوهیدرات‌ها را به دو گروه کلی تقسیم می‌کنند:

  • غلات کامل: این گروه فیبر طبیعی خود را حفظ می‌کنند.
  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده: این گروه برای حذف فیبر و قند اضافی فرآوری می‌شوند.

معمولا اینطور به نظر می‌رسد که برای داشتن تغذیه‌ی سالم فقط کربوهیدرات‌های تصفیه شده را حذف کرد و مصرف غذاهای غیرفرآوری شده مشکلی ندارد اما روش صحیح حذف همه‌ی کربوهیدرات‌ها مثل نان گندم کامل، ماکارونی، سبزیجات نشاسته‌ای، غلات و لبنیات است. در این حالت شما برای مصرف کربوهیدرات فقط می‌توانید به سراغ میوه‌ها، جو دوسر، کینوا، عدس، لوبیا و نخود بروید.

ایجاد این تغییر اصلا آسان نیست و مدتی طول می‌کشد تا با برنامه‌ی جدید غذایی سازگار شوید. برنامه‌ریزی برای تهیه‌ی غذا و خلاقیت در پخت آن‌ها اصلی‌ترین نکته برای مدیریت نیازهای تغذیه‌ای است. پس می‌بینید که تغییر عادات غذایی مهم‌ترین چالش در مسیر تغییر سبک زندگی است.

۳ کار اساسی برای داشتن تغذیه‌ی سالم

 

برنامه‌ریزی و خلاقیت برای تهیه‌ی غذاهای متنوع به شما کمک می‌کند تا هر روز بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید. برنامه‌ریزی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا غذا یا میان‌وعده را به راحتی انتخاب کنید. خلاقیت هم لیستی از غذاهای متنوع را پیش روی شما قرار می‌دهد تا رژیم غذایی تکراری و خسته‌کننده‌ای را دنبال نکنید. در این بخش با سه کار اساسی که به شما برای پیروی از یک رژیم تغذیه‌ای سالم کمک می‌کند آشنا می‌شوید.

۱. آماده‌سازی غذاها

 

ممکن است فکر کنید که این یک توصیه‌ی کلیشه‌ای است اما باور کنید که آماده کردن غذا برای یک هفته واقعا کمک‌کننده است. پخت و پز زمان زیادی از شما می‌گیرد و نمی‌توانید هر روز برای این کار وقت بگذارید. با تهیه‌ی غذا برای یک هفته، در هر وعده فقط زمان کوتاهی را صرف گرم کردن آن می‌کنید.

شما می‌توانید مواد پروتئینی مثل مرغ یا گوشت را بپزید، به اندازه‌ی هر وعده بسته‌بندی کنید و در فریزر قرار دهید. همچنین می‌توانید به اندازه‌ی یک هفته سبزیجات تهیه کنید، آن‌ها را برای هر وعده تقسیم کنید و در یخچال بگذارید.  این کار به شما امکان ایجاد تنوع در وعده‌های غذایی را هم می‌دهد. مثلا می‌توانید هویج و کدو را به به شکل‌های مختلف خرد کنید یا به صورت رنده شده در کنار غذا قرار دهید.

۲. میوه را جلوی چشمتان بگذارید

 

اگر یک ظرف میوه همیشه جلوی چشمتان باشد به یاد خواهید داشت که باید در طول روز میوه بخورید. تحقیقات نشان می‌دهد که شما از هر ماده‌ی غذایی که در دسترس خود قرار می‌دهید بیشتر مصرف می‌کنید. فرقی ندارد شیرینی باشد، میوه یا انواع بیسکوییت، هر کدام جلوی دستتان باشد شانس بیشتری برای مصرف دارد. پس با قرار دادن یک ظرف میوه کنار دستتان به مصرف بیشتر این ماده‌ی غذایی مفید کمک کنید.

۳. یک روتین داشته باشید

 

شما می‌توانید بدون درگیر شدن با برنامه‌های هفتگی سفت و سخت همیشه یک سری از خوراکی‌های خاص را در وعده‌های غذایی بگنجانید. مثلا برای مصرف جود دوسر می‌توانید در وعده‌ی صبحانه جو دوسر و میوه، جو دوسر همراه با ماست و عسل، پنکیک جو دوسر یا سوپ جو دوسر بخورید. همین کار را با بقیه‌ی مواد غذایی در وعده‌های مختلف انجام دهید.

تهیه‌ی یک لیست از غذاهایی که می‌توانید مصرف کنید می‌تواند انتخاب را سریع‌تر کرده و در زمان شما صرفه‌جویی کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که مواد غذایی مهم و خاص را در تمام وعده‌ها قرار دهید.

سخن آخر

همانطور که سلیقه‌ی افراد با گذر زمان تغییر می‌کند،‌ مفهوم تغذیه‌ی سالم هم برای هر شخص می‌تواند در طول زمان تغییر کند. در این مطلب با بزرگترین چالش رعایت تغذیه‌ی سالم و همچنین ۳ ترفند برای رعایت بهتر این روش تغذیه‌ای آشنا شدید. ایجاد تعادل در مصرف و توجه به نیاز بدن از مهم‌ترین اصول تغذیه‌ی سالم است. اگر شما هم ترفند خاصی برای دلچسب شدن رژیم‌های غذایی می‌دانید در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

 

شورت لینک:yun.ir/d66v7a

اگزما در کودکان چه علائمی دارد و چطور درمان می‌شود؟

پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۰۹:۴۷ ق.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

اگزما یکی از مشکلات رایج پوستی است که فقط مختص بزرگسالان نیست. کودکان هم دچار اگزما می‌شوند اگرچه ابتلای کودکان، معمولا کمتر از بزرگسالان است. در ادامه در مورد اگزما در کودکان، علائم و نشانه‌ها و روش‌های درمان این مشکل پوستی، بیشتر بخوانید.

اگزما در کودکان

کودکان مبتلا به اگزما دچار خارش و التهاب پوست می‌شوند که این خارش و التهاب می‌تواند به ترک خوردن، تاول زدن و پوسته پوسته شدن پوست کودکان منجر شود. خارش ناشی از اگزما می‌تواند بسیار تحریک‌کننده باشد و خواب را مختل کند. اگزما می‌تواند به دلیل ترکیبی از محرک‌ها و عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد شود. درمان‌های خانگی و دارویی زیادی وجود دارد که می‌تواند خارش و خشکی پوست کودکان را کاهش دهد.

درماتیت آتوپیک رایج‌ترین نوع اگزما است. هم کودکان و هم بزرگسالان به این بیماری پوستی مبتلا می‌شوند. درماتیت آتوپیک معمولا در ۶ ماه اول زندگی فرد آغاز می‌شود. کودکان مبتلا به آسم یا رینیت آلرژیک، بیشتر در معرض ابتلا به اگزما قرار دارند.

اگزما انواع مختلفی دارد. سایر انواع اگزما عبارت‌اند از:

  • درماتیت تماسی
  • اگزمای دیشیدروتیک
  • اگزمای نومولار
  • درماتیت سبورئیک

علائم اگزما در کودکان

علائم و نشانه‌های اگزما بسته به نوع اگزمای کودک، متفاوت است. در صورت تداوم اگزما، پوست نیز می‌تواند در طول زمان تغییر کند. علائم اگزما در کودکان عبارتند از:

  • خشکی و خارش پوست
  • برافروختگی پوست که با خاراندن بدتر می‌شود
  • تاول‌های کوچک
  • ترشح از پوست ناشی از مالش یا خاراندن
  • تغییر رنگ پوست
  • پوست خشن و پوسته پوسته

از آنجا که اگزما می‌تواند به شدت خارش و درد داشته باشد، کودکان ممکن است بیش از حد معمول تحریک‌پذیر شوند. اگزما همچنین ممکن است خواب کودک را مختل کند که می‌تواند بر احساس و رفتار کودکان در طول روز تأثیر بگذارد.

بسته به رنگ پوست کودک، اگزما ممکن است متفاوت ظاهر شود.

محل ایجاد اگزما

 

نوزادان زیر یک سال ممکن است بیشتر در معرض بثورات اگزما در نواحی زیر قرار بگیرند:

  • گونه‌ها
  • پیشانی
  • پوست سر

سپس ممکن است به قسمت‌های زیر سرایت کند:

  • زانو
  • آرنج
  • تنه

به ندرت اتفاق می‌افتد که اگزما روی ناحیه پوشک کودک تأثیر بگذارد.

محل اگزما در کودکان

محل و ظاهر مشکلات ناشی از اگزما با بزرگ شدن کودکان تغییر می‌کند و ممکن است از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد. با این حال، علائم زیر ممکن است در سنین خاصی بیشتر محتمل باشند:

نوزادان (تا ۶ ماهگی)

  • اگزما بیشتر در صورت، گونه‌ها، پوست سر و پیشانی دیده می‌شود. بعداً ممکن است آرنج و زانو را تحت تاثیر قرار دهد.
  • اگزمای پوست سر در نوزادان شایع است که با نام کلاه گهواره هم شناخته می‌شود.
  • پوست ممکن است سرخ و ملتهب به نظر برسد.

نوزادان (۶ تا ۱۲ ماه)

  • اگزما ممکن است در آرنج و زانو ظاهر شود.
  • نوزادان ممکن است لکه‌های خارش‌دار پوست را بمالند یا بخارانند و باعث تحریک بیشتر شوند.
  • نواحی آسیب‌دیده ممکن است پوسته‌ی زرد یا «برآمدگی‌های چرکی» ایجاد کند.
  • غذایی که در این دوره روی صورت کودک می‌ماند ممکن است باعث تحریک بیشتر شود.

کودکان نوپا (۲ تا ۵ سال)

  • اگزما بیشتر در چین‌های آرنج و زانو، مچ‌پا و دست ها و اطراف دهان و پلک‌ها مشاهده می‌شود.
  • کودکان نوپا ممکن است عمدا پوست را بخارانند و باعث قرمزی پوست و التهاب آن شوند.
  • ممکن است پوستی که مدتی تحت تأثیر قرار گرفته است، خشن و پوسته پوسته به نظر برسد.

کودکان (۵ سال به بالا)

  • اگزما در چین‌های آرنج و زانو شایع است.
  • التهاب پوست می‌تواند در هر نقطه از پوست رخ دهد.
  • تشخیص محرک‌ها آسان‌تر می‌شود.

چشم‌انداز بیماری در کودکان

بسیاری از کودکانی که در نوزادی مبتلا به اگزما هستند، علائم بهبودی را در سن ۵ یا ۶ سالگی نشان می‌دهند. این بیماری می‌تواند کاملاً خود‌به‌خود برطرف شود.

با این حال، برخی از کودکان ممکن است با ورود به سن بلوغ متوجه بازگشت اگزمای خود شوند. همچنین این مشکل پوستی می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد.

علل و محرک‌ها

اگزما مسری نیست؛ بنابراین از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. کارشناسان معتقدند که اگزما به دلیل ترکیبی از ژن‌های موروثی و عوامل محرک در محیط رخ می‌دهد. اگزما ممکن است به صورت خانوادگی مشاهده شود.

برخی از افراد مبتلا به اگزما جهش در ژنی دارند که پروتئین فیلاگرین را ایجاد می‌کند. اگر فرد فیلاگرین کافی نداشته باشد، پوست او ممکن است خشک شده و مستعد عفونت شود.

کودکانی که از والدینی با سابقه بیماری‌های آلرژیک مانند اگزما، آسم و تب یونجه متولد شده‌اند، بیشتر در معرض همین بیماری‌ها قرار دارند. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، کودکان مبتلا به اگزما در دوران نوزادی و کودکی به احتمال زیاد به آسم و تب یونجه یا رینیت آلرژیک مبتلا می‌شوند.

در این شرایط، یک ماده حساسیت‌زا یا محرک از داخل یا خارج بدن می‌تواند سیستم ایمنی را برای ایجاد التهاب تحریک کند. این باعث می‌شود که اگزما ایجاد شود که شامل التهاب مکرر روی پوست مستعد اگزما است.

هم زمان که کودکان نوپا محیط خود را کشف می‌کنند، با طیف وسیع‌تری از عوامل حساسیت‌زا و محرک‌ها روبه‌رو می‌شوند. تشخیص موادی که باعث ایجاد جوش و علائم اگزما می‌شوند بسیار مشکل است. این عوامل ممکن است مجموعه‌ای از فرایندهای بیوشیمیایی باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگزمای کودکان شایع است و اغلب خود به خود ایجاد می‌شود و خود‌به‌خود بهبود پیدا می‌کند. در صورت بروز هر یک از علائم زیر با پزشک مشورت کنید:

  • تب
  • برآمدگی‌های پر از چرک در مناطق آسیب‌دیده‌ی پوست
  • افزایش قرمزی و حرارت در اطراف بخش‌های تحت تاثیر
  • پوسته‌ی زرد روی اگزما

اگر اگزمای کودک به درمان خاصی پاسخ نمی‌دهد، با پزشک تماس بگیرید. پزشک ممکن است نسخه کودک را تغییر دهد یا درمان دیگری را توصیه کند.

تشخیص اگزما در کودکان

 

پزشک معمولاً با مشاهده‌ی پوست و پرسیدن سوالات زیر، بیماری را تشخیص می‌دهد:

  • علائم کودک چیست؟
  • علائم از چه زمانی شروع شد؟
  • جوش‌ها در کجا ظاهر می‌شوند؟
  • آیا در خانواده کسی اگزما، آسم یا تب یونجه دارد؟

پزشک با پاسخ سوال‌ها، سایر بیماری‌های پوستی که می‌توانند باعث التهاب شوند را رد می‌کند. همچنین ممکن است توصیه کند که کودک به متخصص پوست یا متخصص آلرژی مراجعه کند.

درمان‌های دارویی

ممکن است پزشک برای درمان اگزمای کودک، داروی کورتیکواستروئید تجویز کند. این دارو گاهی کرم‌های استروئیدی یا کورتیزون نامیده می‌شود. مقدار کمی از آن را یک یا دو بار در روز روی نواحی آسیب‌دیده‌ی پوست بمالید. این کرم‌ها و پمادها از نظر قدرت متفاوت هستند و می‌توانند با گذشت زمان، پوست را نازک کنند. به همین دلیل باید از آن‌ها کم استفاده کنید.

داروهای غیراستروئیدی اگزما نیز ممکن است کمک‌کننده باشند. این داروها شامل پماد تاکرولیموس، کرم پیمکرولیموس و پماد کریزابورول هستند.

برخی از کودکان ممکن است از داروهای خوراکی هم بهره ببرند؛ از جمله:

  • آنتی‌هیستامین‌ها برای کاهش خارش
  • آنتی‌بیوتیک در صورت عفونت اگزما
  • قرص‌های کورتیکواستروئید که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند

درمان‌های بیولوژیک

درمان‌های بیولوژیکی روش‌هایی هستند که به درمان بخشی از سیستم ایمنی بدن که باعث ایجاد اگزما می‌شود، کمک می‌کند.

Dupilumab  یک درمان بیولوژیکی تأیید شده توسط FDA است که کودکان می‌توانند از ۶ سالگی به بالا از آن استفاده کنند. این روش ممکن است برای اگزمای متوسط تا شدید که داروهای موضعی و مراقبت از پوست روی آن‌ها جواب نداده است، مفید باشد.

پرستاران کودک نباید از هیچ دارویی استفاده کنند مگر اینکه پزشک آن را برای کودک تجویز کرده یا توصیه کرده باشد. پرستاران باید اطمینان حاصل کنند که داروها را دور از دسترس کودکان قرار می‌دهند.

درمان خشکی پوست

در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنیم که برای کمک به درمان خشکی پوست در کودکان مبتلا به اگزما مفید است:

  • به مدت ۱۰ دقیقه در آب گرم (نه داغ) استحمام کنید. از استفاده از شوینده‌های معطر، کف‌کننده یا رنگی خودداری کنید. پوست را به‌آرامی خشک کنید و داروی تجویز شده را استفاده کنید. سپس، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. دوبار در روز یا در صورت لزوم، از مرطوب‌کننده استفاده کنید حتی زمانی که بثوراتی روی پوست وجود نداشته باشد.
  • کودکان را با لباس‌هایی از الیاف طبیعی مانند پنبه بپوشانید. پارچه‌های نرم، کمتر باعث خارش پوست می‌شوند.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما به اندازه‌ی کافی آب می‌نوشد و دچار کمبود آب بدن نمی‌شود.

کاهش خارش

نکات زیر می‌تواند از خارش پوست کودکان مبتلا به اگزما جلوگیری کند:

مانع از خاراندن پوست توسط کودک شوید

خاراندن می‌تواند منجر به عفونت شود و حتی احساس خارش بیشتری در پوست ایجاد کند. کوتاه نگه داشتن ناخن‌های کودک، استفاده از دستکش‌های نخی برای پوشیدن در شب و به طور کلی جلوگیری از خاراندن پوست توسط آن‌ها می‌تواند به بهتر شدن شرایط کمک کند.

درمان‌های پوشش مرطوب را امتحان کنید

پوشش‌های مرطوب می‌توانند میزان جذب رطوبت را افزایش دهند. پرستار یا مادر می‌تواند مراحل زیر را برای امتحان کردن روش پوشش مرطوب برای نوزاد یا کودک، پس از حمام کردن و قبل از خوابیدن انجام دهد:

  1. هر دارویی را که پزشک تجویز کرده است روی هر گونه بثورات بمالید و مقداری مرطوب‌کننده را روی بقیه پوست بمالید.
  2. لباس کودک را در آب گرم خیس کنید.
  3. لباس‌ها را تا جایی مرطوب کنید که آب از آن‌ها سرازیر نشود.
  4. لباس‌های مرطوب را به کودک بپوشانید، سپس لباس‌های راحت خشک را روی آن بپوشانید.
  5. از گرم بودن اتاق خواب کودک اطمینان حاصل کنید یا در صورت احساس سرما، به او پتو بدهید.
  6. پوشش‌های مرطوب را حداقل به مدت ۳۰ دقیقه تن کودک نگه دارید یا آن‌ها را یک شب با پوشش مرطوب رها کنید.
  7. پوشش‌های مرطوب را از تن کودک درآورید.
  8. دوباره مرطوب‌کننده بزنید.

جلوگیری از عفونت

کودکان مبتلا به اگزما ممکن است بیشتر از بقیه، مستعد عفونت‌هایی باشند که نیاز به درمان با آنتی‌بیوتیک دارند. با این حال، پرستار یا مادر می‌تواند با استفاده از حمام سفیدکننده‌ی رقیق‌شده، ۲ تا ۳ بار در هفته، از عفونت جلوگیری کند.

دستورالعمل زیر برای انجام حمام سفیدکننده‌ی رقیق ارائه شده است:

  1. نصف فنجان سفید‌کننده ساده‌ی خانگی بدون‌بو یا یک سوم فنجان سفیدکننده غلیظ خانگی را به یک وان کامل آب گرم حمام اضافه کنید. آب را خوب هم بزنید تا سفید‌کننده رقیق شود و در آب پخش شود. برای وان کوچک‌تر و کودکان کوچک‌تر، فقط از ۲ قاشق غذاخوری سفیدکننده برای یک وان پر آب استفاده کنید.
  2. به کودک اجازه دهید در آب بنشیند و مطمئن شوید که این آب روی بازوها، صورت و پوست سر او را اگر این قسمت‌ها مبتلا به اگزما شده‌اند، می‌گیرد. هنگام حمام کردن، همیشه بر کودک نظارت داشته باشید و سفیدکننده‌ها را دور از دسترس کودک قرار دهید.
  3. آب وان را کاملاً از روی پوست کودک بشویید.
  4. پوست را با یک حوله به آرامی خشک کنید.
  5. داروی اگزما را روی هر گونه بثورات پوستی و التهابات بمالید.
  6. مرطوب‌کننده را روی تمام پوست کودک بمالید.

 

 

شوررت لینک:  yun.ir/c2led7

از ابتدای آغاز درخت کاج

چهارشنبه, ۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۷ ق.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

فروش روغن کاج - دکاموند شیمی

روغن کاج (Pine Oil)

خرید روغن درخت کاج یادآور روزهای برفی برای همه ماست. زمانی که دانه های برف روی برگ های سوزنی شکل این درخت می نشیند زیبایی روز برفی را دوچندان می کند. اما درخت کاج فقط برای زیبایی نیست. از تقطیر برگ های سوزنی و خوش عطر این درخت به روغنی می رسیم که آن را روغن کاج نامیده ایم. امروز در مجموعه دکاموند شیمی با شما هستیم تا روغن این درخت خاطره انگیز و زیبا را با هم بررسی کنیم. قطعا این درخت کاربردهای فراوانی جز عکس گرفتن در کنارش دارد! تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

روغن کاج ، اسانس متشکل از مایع کهربا بی رنگ و روشن با بوی مشخص از درختان کاج ، یا روغن مصنوعی مشابه عطر و خواص دیگر. روغن کاج به عنوان حلال صمغ ، رزین و سایر مواد استفاده می شود. این ماده دارای خاصیت میکروب کشی است و از نظر پزشکی به عنوان ترکیب اصلی ضدعفونی کننده های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در بوها ، حشره کش ها ، مواد شوینده ، مواد مرطوب کننده و امولسیون کننده ، آماده سازی موم و عوامل ضد کف و در شستشوی نساجی و فرآیند شناور برای تصفیه سنگ معدن سرب و روی استفاده می شود.
چوب خیس خورده درخت کاج ، عمدتا Pinus palustris بلکه برخی دیگر از گونه های خانواده Pinaceae ، تحت تقطیر بخار ، استخراج حلال و سپس تقطیر با بخار یا تقطیر مخرب برای به دست آوردن روغن کاج ، که در دمای 200 درجه جوش می آید ، قرار می گیرد- 220 درجه سانتی گراد (390 درجه -430 درجه فارنهایت).
انواع روغن های کاج مشابه با تقطیر مخروط ها و سوزن های گونه های مختلف کاج یا استخراج از کنده ها با استفاده از حلال ها و بخار بدست می آید. روغن مصنوعی کاج با تبدیل هیدروکربنهای ترپن به الکلهای ترپن تولید می شود.

کاج ، (جنس Pinus) ، تیره ای از حدود 120 گونه مخروطی همیشه سبز از خانواده کاج (Pinaceae) ، در سراسر جهان پراکنده است ، اما بومی در درجه اول مناطق معتدل شمالی است. ارزش اقتصادی اصلی کاج ها در صنایع ساختمانی و محصولات کاغذی است ، اما آنها همچنین منبع سقز ، رزین ، روغن ها و تارهای چوبی هستند. دانه های کاج خوراکی ، که به صورت آجیل کاج ، پیون یا پینیون به فروش می رسند ، توسط چندین گونه تولید می شوند. بسیاری از کاج ها به عنوان گیاهان زینتی کاشته می شوند ، از جمله کاج های سیاه ، سفید ، هیمالیا و سنگ ، و برخی از آنها در پروژه های جنگلکاری یا برای بادشکن ها کاشته می شوند. روغن برگ کاج که از نظر دارویی استفاده می شود ، محصول تقطیر برگ ها است. زغال سنگ ، چراغ سیاه و گازهای سوختی محصولات فرعی تقطیر هستند.

کاج ها چوب نرم هستند ، اما از نظر تجاری ممکن است به عنوان کاج نرم یا کاج سخت تعیین شوند. کاج های نرم مانند کاج های سفید ، شکر و پیون دارای چوب نسبتاً نرم ، سوزن در بسته های پنج تایی (کمتر معمول ، یک تا چهار) ، مخروط های ساقه دار با فلس های فاقد خار ، و رزین کمی هستند. چوب آنها دانه ای نزدیک است ، با چوب نازک و تقریباً سفید شیره. غلاف های خوشه های برگ ، برگریز هستند و برگها دارای یک بسته نرم افزاری فیبروواسکولار هستند. کاج های سفت مانند کاج های اسکاچ ، کورسیک و لوبلی دارای چوب نسبتاً سخت ، سوزن های دسته ای دو یا سه تایی (به ندرت پنج تا هشت عدد) ، فلس مخروطی با خاردار و مقدار زیادی رزین هستند. چوب آنها دانه درشت و معمولاً تیره رنگ است ، با چوب کم رنگ و غالباً ضخیم. غلاف خوشه های برگ پایدار است و برگها دارای دو دسته فیبروواسکولار هستند.
درختان کاج جوان معمولاً مخروطی شکل هستند و شاخه هایی از شاخه های افقی دارند. درختان مسن ممکن است دارای تاج های گرد ، صاف یا پهن باشند. بیشتر گونه ها دارای پوست خشن و شیار دار ضخیم هستند. کاج ها دارای دو نوع شاخه ، شاخه های بلند و شاخه های کوتاه و سه نوع برگ اولیه ، مقیاس و بالغ هستند. گیاهان نهال دارای برگهای اولیه به شکل مارپیچی هستند که به صورت مارپیچی چیده شده اند. برگهای مقیاس مثلثی ، همچنین به شکل نیزه ، روی شاخه های بلند درختان مسن دیده می شوند. شاخه های بلند و کوتاه در زیر بغل برگهای مقیاس برگریز ایجاد می شود. برگهای بالغ فتوسنتزی سوزنی ، با دو یا چند کانال رزینی ، در نوک هر ساقه کوتاه در قالبهای (دسته ای) دو تا پنج (به ندرت ، تا هشت یا منفرد) منتقل می شوند. آنها 2 تا 17 سال روی درخت می مانند.

 

 

لینک منبع: دکاموند شیمی

9 نکته‌ی حیاتی برای درمان جوش و آکنه از زبان متخصصان پوست

دوشنبه, ۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۱ ق.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

ظاهر شدن جوش روی صورت دقیقا قبل از یک مراسم مهم کابوس همه‌ی ما است. جوش یا آکنه یک عارضه‌ی رایج و آزاردهنده است که این روزها نوجوانان و جوانان زیادی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. نوع پوست، رنگ پوست، سبک زندگی و سابقه‌ی ژنتیکی افراد با یکدیگر متفاوت است که این موضوع باعث شده هر کس به یک روش خاص برای از بین بردن جوش‌‌های خود نیاز پیدا کند. با این حال یک سری نکات وجود دارند که همه‌ی افرادی که پوستشان دچار جوش است، باید رعایت کنند. در این مقاله‌ از زبان متخصصان پوست با شما صحبت می‌کنیم و نکاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم که به برطرف شدن جوش کمک می‌کنند. اگر شما هم از جوش‌های خود خسته شده‌اید، مقاله‌ی امروز را از دست ندهید و تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

۱. صورتتان را هر روز بشویید

اولین و مهم‌ترین نکته برای رسیدن به پوستی بدون جوش، شستن روزانه‌ی صورت است. پاکسازی پوست در صبح و شب بهترین روش برای از بین بردن جوش به شمار می‌رود. یک بار صبح که از خواب بیدار می‌شوید باید صورتتان را بشویید و یک بار هم شب. با شستن صورت در صبح تمام سلول‌های پوستی مرده که طی شب روی پوست ریخته‌اند، از بین می‌روند.

با شستن صورت در شب هم تمام آلودگی‌ها و کثیفی‌هایی که طی روز روی پوست جمع شده‌اند برطرف می‌شوند. گاهی اوقات آن‌قدر خسته هستیم که بی‌خیال شستن صورتمان در پایان شب می‌شویم.

هرچند بهتر است تحت هر شرایطی صورتتان را دو بار در روز بشویید، با این حال اگر هر از گاهی شب خیلی خسته بودید و حوصله‌ی شستن صورت خود را نداشتید، به کمک دستمال مرطوب کثیفی و آلودگی‌های روی پوستتان را پاک کنید. دقت کنید که نباید این کار را تبدیل به عادت کنید.

۲‌. از کلینزر مناسب استفاده کنید

هنگام خرید کلینزر یا پاک‌کننده‌ی صورت باید محصول را با توجه به نیازهای پوست خود خریداری کنید. اگر پوستتان چرب است، کلینزری را بخرید که حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید یا گلیکولیک اسید است. افرادی که پوست حساسی دارند، باید به دنبال یک کلینزر ملایم باشند که دارای اسید لاکتیک یا ترکیبات آبرسان مانند گلیسیرین است‌. این ترکیبات پوست را خشک نمی‌کنند.

۳. پوستتان را بیش از حد لایه‌برداری نکنید

به احتمال زیاد درباره‌ی مزایای لایه‌برداری پوست زیاد شنیده‌اید. با وجود اینکه لابه‌برداری پوست اهمیت زیادی دارد، اما نباید در انجام آن زیاده‌روی کنید. لایه‌برداری روزانه‌ی پوست با محصولات لایه‌بردار به جای اینکه برای پوست مفید باشد، به پوست آسیب می‌رساند. زیاده‌روی در لایه‌برداری می‌تواند منجر به قرمزی، التهاب و حساسیت پوست شود.

لایه‌برداری زیاد بخشی از پوست که دچار جوش است، باعث از بین رفتن سلول‌های پوستی سالم می‌شود. باید لایه‌برداری را با ملایمت انجام دهید. نباید بیشتر از دو تا سه بار در هفته پوستتان را لایه‌برداری کنید.

۴. حوله‌ی صورتتان را به‌طور مرتب عوض کنید

استفاده از حوله‌ی کثیف باعث انتقال باکتری‌ها به پوست می‌شود و بروز جوش‌های بیشتر را به دنبال دارد. این بدین معنی نیست که هر بار که می‌خواهید صورتتان را بشویید، باید از یک حوله‌ی جدید استفاده کنید. عوض کردن حوله دو تا سه بار در هفته کافی است.

۵. پوستتان را مرطوب کنید

 

بعضی از افراد به اشتباه باور دارند که پوست چرب به مرطوب کردن نیاز ندارد. شاید پیش خودتان فکر کنید اگر پوستتان را مرطوب کنید، جوش‌هایتان بدتر می‌شوند. اما واقعیت این است که مرطوب کردن می‌تواند به بهبود پوست کمک کند. اگر سطح پوستتان خشک و دهیدراته باشد، غده‌های چربی در تولید چربی زیاده‌روی می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث بدتر شدن آکنه شود.

هیدراته کردن سطح پوست می‌تواند غدد چربی را متعادل کند و به کنترل و درمان آکنه کمک می‌کند. وقتی می‌خواهید مرطوب‌کننده بخرید، به دنبال یک محصول سبک و بر پایه‌ی روغن باشید تا منافذتان مسدود نشوند.

۶. همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید

فواید استفاده از کرم ضدآفتاب روی پوست آن‌قدر زیاد است که باید یک مقاله‌ی جداگانه را به آن اختصاص بدهیم. یک باور غلط این است که استفاده از کرم ضدآفتاب منجر به مسدود شدن منافذ می‌شود. البته این درست است که بعضی از کرم‌های ضدآفتاب باعث بروز جوش می‌شوند.

اگر می‌خواهید بعد از استفاده از کرم ضدآفتاب دچار جوش نشوید، از محصولی استفاده کنید که بدون چربی و غیرکومدون‌زا باشد. با استفاده از چنین کرم ضدآفتابی دیگر لازم نیست نگران مسدود شدن پوست خود باشید.

لازم است بدانید که استفاده از کرم ضدآفتاب مختص فصل تابستان نیست و باید در سراسر سال از آن استفاده کنید‌. حتی زمانی که خانه هستید هم باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا از پوستتان در برابر اشعه‌های فرابنفش مضر خورشید محافظت شود‌.

۷‌. زمانی که ورزش می‌کنید، آرایش نکنید

قبل از اینکه ورزش کنید، صورتتان را به‌طور کامل بشویید و آرایشتان را پاک کنید. این کار احتمال بروز جوش را به حداقل می‌رساند. زمانی که ورزش می‌کنید، طبیعتا عرق می‌کنید. اگر روی پوستتان آرایش داشته باشید، عرق نمی‌تواند روی سطح پوست بیاید، چون لوازم آرایشی منافذی که عرق از آن‌ها آزاد می‌شود را مسدود می‌کنند. عرق، آلودگی‌ها و باکتری‌های جمع شده در منافذ باعث بروز جوش می‌شوند‌.

۸. صورتتان را بعد از ورزش کردن بشویید

بعد از ورزش کردن یا هر فعالیتی که باعث عرق کردن می‌شود، با یک کلینزر لایه‌بردار صورتتان را بشویید تا منافذ تمیز شوند و چربی اضافی از روی پوستتان پاک شود. زمانی که ورزش کردنتان تمام شد، صورت خود را با یک پاک‌کننده‌ی حاوی سالیسیلیک اسید تمیز کنید. اگر روی بدنتان (به‌طور مثال کمر و پشت خود) جوش دارید، بعد از ورزش کردن حتما دوش بگیرید.

نشان داده شده که اگر لباس‌های کثیف و عرقی برای مدت زیادی تنتان باشند، به احتمال بیشتری دچار جوش بدن و بثورات (راش) می‌شوید. باکتری‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند، می‌توانند در فولیکول‌های مو به دام بیفتند و منجر به التهاب شوند. بنابراین شستن صورت و بدن بعد از ورزش کردن و عرق کردن را فراموش نکنید.

۹. حواستان به رژیم غذایی خود باشد

 

هر آنچه که می‌خوریم، به‌طور مستقیم روی پوست ما اثر می‌گذارد. هر ماده‌ی غذایی که منجر به افزایش سطح انسولین خون می‌شود، می‌تواند باعث التهاب و بدتر شدن جوش شود. سبزیجات دارای برگ سبز و سایر میوه‌ها و سبزیجات رنگی که سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی هستند، التهاب را کاهش می‌دهند و کیفیت پوست را بهبود می‌بخشند.

جالب است بدانید مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که تولید چربی در بدن بیماران مبتلا به جوش بالا و سطح آنتی‌اکسیدان موجود در بدنشان پایین است.

اگر می‌خواهید از شر جوش‌های خود خلاص شوید، مصرف محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست را به حدا‌قل برسانید، چون حاوی هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که منجر به بدتر شدن جوش می‌شوند. سوپرفودهایی مثل تخم‌مرغ، مغزها، حبوبات و کینوا که سلامت پوست را بهبود می‌بخشند، در رژیم غذایی خود جای دهید.

 

شورت لینک: yun.ir/hcwne7

10 اتفاق بد که اگر صبحانه نخورید برای بدنتان رخ می‌دهد

شنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۹ ق.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

همه‌ی ما شنیده‌ایم که صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی به شمار می‌رود. با این حال بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله نداشتن اشتها در صبح، عجله داشتن برای رسیدن به مدرسه یا سرکار و… صبحانه نمی‌خورند‌. اگر شما هم جزء افرادی هستید که صبحانه نمی‌خورند، شاید بعد از آشنایی با عوارض خطرناک صبحانه نخوردن هر طور شده خود را مجبور به صبحانه خوردن کنید. صبحانه نخوردن اثرات منفی زیادی روی بدن می‌گذارد. در مقاله‌ای که امروز برایتان تهیه کرده‌ایم، تصمیم داریم شما را با 11 عارضه‌ی جانبی صبحانه نخوردن آشنا کنیم. بعد از اینکه این عوارض جانبی را بدانید، حتما برای صبحانه خوردن قانع می‌شوید. در پایان مقاله هم طرز تهیه‌ی ۷ صبحانه‌ی متنوع و خوشمزه را یاد داده‌ایم. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

۱. در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرید

نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهند کسانی که صبحانه نمی‌خورند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲، مقاومت به انسولین، اضافه وزن، حمله‌ی قلبی و فشار خون بالا قرار می‌گیرند. همه‌ی عارضه‌های ذکر شده خطرناک هستند. برای اینکه دچار این عارضه‌ها نشوید، فقط کافیست صبح‌ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید تا قبل از سرکار رفتن زمان کافی برای صبحانه خوردن داشته باشید.

۲. بدنتان از مواد مغذی ضروری محروم می‌شود

صبحانه یک وعده‌ی غذایی عالی برای دریافت مواد مغذی ضروری از جمله فیبر و ویتامین‌های مختلف محسوب می‌شود. صبحانه نخوردن ممکن است باعث شود به اندازه‌ی کافی مواد مغذی ضروری را دریافت نکنید که این موضوع در بلندمدت روی سلامتی بدنتان اثرات منفی زیادی می‌گذارد. اگر صبح‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب برای صبحانه خوردن اشتها ندارید، یک تا دو ساعت صبر کنید و بعد یک صبحانه‌ی مقوی بخورید. حتما صبحانه‌ای بخورید که حاوی فیبر است. فیبر یک ماده‌ی مغذی است که شما را برای مدت زمان بیشتر سیر نگه می‌دارد و همچنین به فرآیند هضم بهبود می‌بخشد.

۳. روی قند خونتان اثرات منفی می‌گذارد

صبحانه نخوردن می‌تواند روی سطح قند خون اثر بدی بگذارد و شما را گرسنه کند.

حتما برای شما هم اتفاق افتاده زمانی که برای مدتی غذا نخورده‌اید، عصبانی شده‌اید. اگر صبحانه نخورید، دقیقا همین اتفاق برایتان میفتد. علت این موضوع این است که صبحانه نخوردن باعث کاهش قند خون می‌شود. افت قند خون روی خلق‌وخو اثر می‌گذارد و همچنین باعث کاهش سطح انرژی و عملکرد شناختی می‌شود.

۴. سوخت‌وساز بدنتان کاهش پیدا می‌کند

گفته می‌شود که صبحانه خوردن باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید. زمانی که بعد از چند ساعت ناشتا بودن صبحانه می‌خورید، سوخت‌وساز بدنتان افزایش پیدا می‌کند. در مطالعات مختلف نشان داده شده کسانی که صبحانه می‌خورند، افزایش سوخت‌وساز در زمان استراحت را تجربه می‌کنند. هرچند باید در نظر داشته باشید که این موضوع ضرورتا به معنای سوزاندن کالری بیشتر نیست.

۵. هوس خوردن خوراکی‌های ناسالم می‌کنید

زمانی که صبحانه نمی‌خورید، بدنتان هیچ انرژی نخواهد داشت و مغزتان هم هیچ ماده‌ی مغذی دریافت نخواهد کرد‌. اگر صبحانه نخورید، در طول روز گرسنه می‌شوید و سراغ خوردن خوردنی‌های ناسالم و مضر مانند دونات می‌روید. برای اینکه بدنتان به‌خوبی عمل کند، باید صبحانه بخورید. فرقی ندارد برای صبحانه جو دوسر، اسموتی توت یا تخم‌مرغ آبپز می‌خورید، در هر صورت صبحانه خوردن به حفظ سطح قند خون در محدوده‌ی طبیعی و دریافت مواد مغذی لازم بدن کمک می‌کند.

۶. روی سلامت روانیتان اثر بدی می‌گذارد

صبحانه خوردن نه تنها روی سلامت جسم، بلکه روی سلامت ذهن هم اثر می‌گذارد. زمانی که صبح‌ خود را با خوردن یک صبحانه‌ی مقوی و سیرکننده شروع می‌کنید، در طول روز انرژی بیشتری خواهید داشت و شاداب‌تر خواهید بود.

۷. مغزتان به‌طرز منفی تحت تأثیر قرار می‌گیرد

حتما شما هم یادتان می‌آید زمانی که دانش‌آموز بودیم، روزهایی که صبحانه می‌خوردیم، عملکرد بهتری در مدرسه داشتیم. زمانی که صبح‌ها با صبحانه خوردن مغزتان را تغذیه کنید، هوشیاریتان افزایش پیدا می‌کند که این موضوع می‌تواند روی عملکرد درسی یا کاری شما اثر مثبتی بگذارد.

۸. برای قلب مضر است

 

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، صبحانه نخوردن می‌تواند خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی را افزایش دهد. بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی منتشر شده، مردانی که صبحانه نمی‌خوردند، در مقایسه با مردانی که صبحانه می‌خوردند، ۲۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به حمله‌ی قلبی قرار داشتند. این یعنی صبحانه خوردن می‌تواند احتمال ابتلا به حمله‌ی قلبی را کم کند. کسانی که از صبحانه خوردن اجتناب می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار می‌گیرند که این موضوع گرفتگی عروق را به دنبال دارد. این مسأله منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مزمن از جمله سکته می‌شود. اگر می‌خواهید سلامت قلبتان را حفظ کنید، حتما صبحانه بخورید.

۹. شما را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار می‌دهد

مطالعه‌ی انجام شده در دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسید که بین عادت‌های غذایی و سلامتی بدن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. در یک تحقیق شش ساله روی بیش از ۴۵ هزار خانم نشان داده شد زنانی که عادت داشتند صبحانه نخورند، در مقایسه با زنانی که هر روز صبحانه می‌خوردند، افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را تجربه کردند. این مطالعه همچنین نشان داد زنان شاغلی که از صبحانه خوردن اجتناب می‌کردند، ۵۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشتند.

۱۰. صبحانه نخوردن ممکن است منجر به اضافه وزن شود

اگر قصد کاهش وزن دارید و صبحانه نمی‌خورید، حتما این عادت بد خود را اصلاح کنید. یک مطالعه نشان داد که صبحانه نخوردن منجر به افزایش خطر ابتلا به اضافه وزن می‌شود. کسانی که صبحانه نمی‌خورند، هوس خوردن مواد غذایی شیرین و چرب می‌کنند. علاوه بر این به دلیل اینکه خیلی گرسنه می‌شوند، هر آنچه دم دستشان است را صرف نظر از اینکه سالم است یا نه می‌خورند. هر چه بیشتر گرسنه شوید، بیشتر غذا می‌خورید. این موضوع باعث می‌شود در طول روز بیشتر از میزان مجاز کالری مصرف کنید که این مسأله اهداف شما برای کاهش وزن را به خطر میندازد. اگر می‌خواهید به وزن ایدئالتان دست پیدا کنید، حتما یک صبحانه‌ی حاوی فیبر بخورید.

 

 

شورت لینک: https://b2n.ir/a10852

اگر فعالیت بدنی زیادی دارید، به‌طور مثال زیاد راه می‌روید، طبیعی است که دچار پینه در ناحیه‌ی پا شوید. پینه و میخچه اگرچه خطرناک نیستند، اما دردناک و آزاردهنده هستند. علاوه بر این باعث زشت شدن دست و پا می‌شوند. خوشبختانه روش‌های زیادی برای درمان میخچه و پینه وجود دارد که می‌توانند در کاهش درد و برطرف کردن آن‌ها مفید باشند. از آنجایی که میخچه و پینه مشکلات رایجی هستند، تصمیم گرفتیم در مقاله‌ی امروز درباره‌ی آن‌ها صحبت کنیم. اول از همه درباره‌ی علت بروز پینه و میخچه صحبت می‌کنیم و بعد روش‌های خانگی برای درمان عارضه‌های ذکر شده را در اختیارتان قرار می‌دهیم. راه‌های پیشگیری از آن‌ها را هم می‌گوییم. اگر شما هم دچار این عارضه‌های دردناک هستید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

علت میخچه و پینه چیست؟

زمانی که به پوست بیشتر از حالت عادی فشار وارد می‌شود، در پاسخ به فشار ضخیم می‌شود. به بخش کوچک پوست که ضخیم شده میخچه گفته می‌شود. میخچه معمولا گرد بوده و با درد همراه است. میخچه زمانی که در معرض رطوبت ناشی از عرق قرار بگیرد، نرم می‌شود. میخچه‌ی نرم معمولا بین انگشت پای چهارم و پنجم شکل می‌گیرد و به‌آسانی عفونی می‌شود. میخچه‌ی سفت‌تر روی بخش‌های بیرونی و بالایی انگشتان دست و پا بروز می‌کند.

پینه بزرگتر از میخچه است و شکل مشخصی ندارد. پینه معمولا کف پا ایجاد می‌شود. علت این موضوع این است که زمانی که راه می‌روید، کل وزن بدنتان روی پایتان است که این موضوع بروز پینه را به دنبال دارد. پینه می‌تواند باعث درد شود. البته همیشه این‌طور نیست. پینه همچنین می‌تواند روی دست‌ها به وجود بیاید.

روش‌های خانگی برای درمان میخچه و پینه

ترفند‌های خانگی زیادی برای درمان میخچه و پینه‌ی پا وجود دارد‌. در ادامه بهترین روش‌ها برای از بین بردن میخچه و پینه را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

۱‌. روغن کرچک

قرن‌هاست که از روغن کرچک برای درمان میخچه و پینه استفاده می‌شود. این روغن میخچه را نرم کرده و به از بین بردن آن کمک می‌کند. با استفاده از روغن کرچک می‌توانید به‌سرعت میخچه را درمان کنید. فقط سه تا چهار روز بعد از استفاده از این روش درمانی شاهد نتایج قابل‌توجهی خواهید بود.

احتیاط

اگر پوستتان ترک برداشته است، از روغن کرچک استفاده نکنید.

مواد لازم

  • روغن کرچک

طرز استفاده

سه بار در روز روغن کرچک را روی پینه و میخچه بمالید.

هر چند وقت یک بار؟

هر روز از این روغن استفاده کنید تا پینه و میخچه برطرف شوند.

۲. سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید سلول‌های پوستی که کنار میخچه یا پینه جمع شده‌اند را از بین می‌برد. این ترکیب از طریق افزایش رطوبت در ناحیه‌ی مدنظر، به‌آرامی میخچه را برطرف می‌کند.

مواد لازم

  • ژل یا محلول سالیسیلیک اسید
  • آب گرم
  • سنگ ‌پا

طرز استفاده

  1. ناحیه‌ی مدنظر را به مدت ۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس آن را خشک کنید.
  2. روی میخچه یا پینه سنگ ‌پا بکشید تا سلول‌های پوستی مرده‌ی جمع شده روی آن برطرف شوند.
  3. یک لایه‌ی نازک از محلول سالیسیلیک اسید را روی ناحیه‌ی مدنظر بمالید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بماند.
  4. ناحیه‌ی مدنظر را با آب بشویید.

هر چند وقت یک بار؟

به مدت تقریبا دو هفته روزی یک تا دو بار از ترفند بالا استفاده کنید.

۳. سنگ ‌پا

روی میخچه سلول‌های پوستی مرده جمع می‌شوند. بنابراین بهترین کاری که برای رفع میخچه می‌توانید انجام دهید این است که ناحیه‌ی مدنظر از دست یا پا را با سنگ ‌پا لایه‌برداری کنید.

مواد لازم

  • آب گرم
  • سنگ ‌پا

طرز استفاده

  1. دست یا پایتان را که دچار میخچه یا پینه است، به مدت ۵ دقیقه در آب گرم خیس کنید.
  2. به‌آرامی سنگ ‌پا را به مدت دو تا سه دقیقه روی میخچه یا پینه بکشید.

هر چند وقت یک بار؟

هر روز استفاده از این روش خانگی را تکرار کنید تا میخچه یا پینه سریع‌تر درمان شود.

۴. سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب سلول‌های پوستی مرده را لایه‌برداری کرده و میخچه و پینه را نرم می‌کند. علاوه بر این به‌طور طبیعی خواص ضدباکتریایی دارد و هرگونه باکتری اطراف ناحیه‌ی مدنظر را از بین می‌برد.

مواد لازم

  • آب گرم: به مقدار لازم
  • سرکه‌ی سیب: یک قاشق غذاخوری
  • روغن درخت چای: یک تا دو قطره
  • پنبه

طرز استفاده

  1. ناحیه‌ی مدنظر را چند دقیقه در آب گرم خیس کنید. سپس با استفاده از پنبه سرکه‌ی سیب را روی پینه یا میخچه بمالید.
  2. به مدت ۵ دقیقه پنبه را روی ناحیه‌ی مدنظر نگه دارید.
  3. پنبه را بردارید و اجازه دهید سرکه‌ی سیب روی پوست خشک شود. روغن درخت چای را روی ناحیه‌ی مدنظر بمالید.
  4. نیازی نیست پوست آن ناحیه را بشویید.

هر چند وقت یک بار؟

اگر هر روز از این روش درمانی استفاده کنید، طی دو تا سه روز از شر میخچه و پینه رها می‌شوید.

۵. نمک اپسوم

 

معمولا از نمک اپسوم به‌عنوان یک لایه‌بردار استفاده می‌شود. این ترکیب پوست را نرم می‌کند و درد را تسکین می‌دهد. علاوه بر این خواص ضدباکتریایی دارد.

مواد لازم

  • نمک اپسوم: یک فنجان
  • آب گرم
  • سنگ‌ پا

طرز استفاده

  1. لگن حمام را پر از آب گرم کرده و نمک اپسوم را به آن اضافه کنید.
  2. پایتان را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در لگن قرار دهید.
  3. زمانی که پوستتان نرم شد، با سنگ پا سلول‌های پوستی مرده روی ناحیه‌ی مدنظر را لایه‌برداری کنید.

هر چند وقت یک بار؟

تا چند روز بعد از استحمام این روش درمانی را به کار بگیرید.

۶‌. جوش‌شیرین

جوش‌شیرین هم مانند نمک اپسوم سلول‌های پوستی مرده‌ی جمع شده روی پینه و میخچه را از بین‌ می‌برد. جوش‌شیرین همچنین یک ترکیب ضدعفونی‌کننده است و باعث می‌شود ناحیه‌ی مدنظر دچار عفونت نشود.

احتیاط

حواستان باشد خمیر روی سایر نواحی پوست قرار نگیرد، وگرنه پوستتان خشک می‌شود.

مواد لازم

  • جوش‌شیرین: یک قاشق غذاخوری
  • آب: یک قاشق غذاخوری
  • آب لیموترش: یک قاشق چای‌خوری

طرز استفاده

  1. جوش‌شیرین، آب و لیموترش را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر شکل بگیرد.
  2. خمیر را روی میخچه یا پینه قرار دهید.
  3. ناحیه‌ی مدنظر را با پارچه یا بانداژ بپوشانید و اجازه دهید خمیر طی شب روی پوست بماند.

هر چند وقت یک بار؟

به مدت ۵ تا ۷ روز هر شب این راهکار خانگی را به کار بگیرید تا میخچه خشک شود و از بین برود.

۷. سیر

از سیر برای درمان بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف از جمله پینه و میخچه استفاده می‌شود. سیر یکی از اثربخش‌ترین ترکیبات برای از بین بردن میخچه و پینه به شمار می‌رود. بهتر است شب‌ها این روش درمانی را به کار بگیرید. یک مطالعه‌ که به‌تازگی انجام شده نشان داد که سیر اثرات قابل‌توجهی در درمان میخچه و پینه دارد‌.

مواد لازم

  • سیر: یک حبه
  • بانداژ

طرز استفاده

  1. سیر را نصف کنید. نیمی از سیر را به مدت تقریبا یک دقیقه روی میخچه بمالید. نصف دیگر سیر را روی میخچه بگذارید و ناحیه‌ی مدنظر را با بانداژ بپوشانید.
  2. صبح روز بعد ناحیه‌ی مدنظر را با آب بشویید.

هر چند وقت یک بار؟

هر شب این روش را به کار بگیرید. با این کار میخچه طی چند روز رفع می‌شود.

۸. روغن تربانتین

برای درمان میخچه و پینه از روغن تربانتین خالص استفاده کنید. این روغن به افزایش گردش خون کمک می‌کند. علاوه بر این خشکی پوست را تسکین می‌دهد.

مواد لازم

  • روغن تربانتین
  • پارچه‌ی تمیز
  • یخ

طرز استفاده

  1. به مدت دو تا سه دقیقه مقدار مناسبی از روغن را روی ناحیه‌ی دچار میخچه بمالید.
  2. یک تکه پارچه‌ی تمیز را به روغن تربانتین آغشته کنید و پارچه را برای چند دقیقه دور ناحیه‌ی مدنظر بپیچید.

هر چند وقت یک بار؟

هر روز از این ترفند خانگی استفاده کنید. این روغن به خشک کردن میخچه و در نتیجه برطرف شدن آن کمک می‌کند.

۹. پاپایا

 

پاپایا به داشتن خواص بهبوددهنده شناخته می‌شود. این میوه‌ی نارنجی رنگ به دلیل داشتن آنزیمی به نام پاپایین به برطرف کردن سلول‌های پوستی مرده کمک می‌کند.

مواد لازم

  • پاپایا

طرز استفاده

  1. یک تکه‌ی کوچک از پاپایا را له کنید و آن را روی ناحیه‌ی مدنظر بمالید. همچنین می‌توانید آب پاپایا را با پنبه روی میخچه بمالید.
  2. ناحیه‌ی مدنظر را با یک تکه پارچه یا بانداژ بپوشانید و اجازه دهید مخلوط طی شب روی پوست بماند.

هر چند وقت یک بار؟

هر شب از پاپایا برای درمان میخچه استفاده کنید.

 

 

شورت لینک: yun.ir/lc6vr2

۶ خاصیت مهم سیر برای مادران شیرده (و عوراض مصرف بیش از حد)

سه شنبه, ۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷ ق.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

آیا می‌توانید در دوران شیردهی غذاهای حاوی سیر بخورید؟ آیا این موضوع برای نوزاد شما بی‌خطر است یا باید از آن اجتناب کنید؟ باید بدانید که اگر نگران خوردن سیر و تأثیر آن بر کودک و شیر مادر هستید، تنها نیستید.

سیر و فواید آن

سیر با نام علمی (Allium sativum)، یک ماده‌ی رایج است که در بسیاری از دستور‌العمل‌ها در سراسر جهان یافت می‌شود. اما سیر فراتر از یک طعم‌دهنده برای غذا است. در طول تاریخ‌، فواید درمانی سیر به خوبی ذکر شده است. منشاء واقعی سیر مشخص نیست. با این حال، استفاده از آن حداقل به ۵۰۰۰ سال پیش در مصر باستان برمی‌گردد و مقداری از آن در مقبره ی پادشاه Tut پیدا شده است. به علاوه، سوابق استفاده از آن در طب یونان باستان، روم و چین هم وجود دارد.

سیر حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است. همچنین این ماده، از ترکیبات گوگردی تشکیل شده است که منشأ بیشتر خواص مفید آن برای سلامتی و البته بوی قوی آن است.

در طول قرن‌ها، سیر برای درمان عفونت، تورم و مشکلات گوارشی مصرف شده است. امروزه هم موارد استفاده از آن زیاد است. این ماده، یک مکمل غذایی و یک گیاه دارویی است.

تاثیر سیر بر شیردهی

خوردن سیر در دوران شیردهی کاملاً بی‌خطر است. تا زمانی که شما و نوزادتان سیر را در رژیم غذایی خود تحمل می‌کنید‌، نیازی به تلاش برای اجتناب از آن نیست. خوردن سیر به حد اعتدال می‌تواند برای سلامتی شما و تأمین شیر مادر بسیار مفید باشد.

تاثیر سیر بر طعم شیر مادر

 

سیر از غذاهایی که می‌خورید به شیر شما منتقل می‌شود. بوی قوی و تند سیر نه تنها می‌تواند بوی شیر مادر را تغییر دهد، بلکه می‌تواند مزه‌ی آن را هم عوض می‌کند.

آیا سیر می‌تواند باعث قولنج شود؟

بعضی از نوزادان، طعم سیر را دوست دارند و اصلا از آن ناراحت نمی‌شوند، اما دیگران ممکن است آشفته و عصبانی شوند. برای نوزادانی که از قولنج رنج می‌برند، سیر یکی از غذاهایی است که ممکن است به این بیماری کمک کند. اگر فکر می‌کنید این ماده برای کودک شما مشکل ایجاد می‌کند، باید سعی کنید مدتی آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید آیا تفاوتی ایجاد می‌شود یا خیر.

آیا سیر ذخیره‌ی شیر مادر را افزایش می‌دهد؟

اعتقاد بر این است که سیر یک گالاکتاگوگ است و سال‌ها است که از آن به عنوان یک درمان گیاهی برای تحریک تولید شیر مادر و افزایش آن استفاده می‌شود. بررسی‌ها نشان داد نوزادان مادران شیردهی که سیر مصرف می‌کردند، برای مدت طولانی‌تری به سینه‌ی مادران خود چسبیده و از شیر آن‌ها تغذیه می‌کردند و از آنجا که افزایش شیردهی می‌تواند منجر به افزایش شیر مادر شود، این ممکن است یکی از دلایلی باشد که سیر می‌تواند به مادران شیرده کمک کند تا شیر بیشتری تولید کنند.

نحوه‌ی استفاده از سیر برای افزایش شیر

به راحتی می‌توانید یک یا دو حبه سیر را از طریق غذاهایی که می‌خورید به رژیم غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنید. می‌توانید از آن برای طعم دادن به انواع غذاها از جمله سبزیجات، گوشت، ماکارونی و غذاهای دریایی استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید، مانند هر چیز دیگری، باید حد اعتدال را در خوردن سیر هم رعایت کنید.

مکمل‌های سیر

بهترین راه برای بهره‌مندی از سلامتی و خواص تغذیه‌ای سیر به طور طبیعی، اضافه کردن حبه‌های تازه‌ی آن به وعده‌های غذایی است. شما نباید مکمل‌های سیر یا دوزهای بالای آن را که برای اهداف پزشکی استفاده می‌شود، مصرف کنید، مگر اینکه پزشک یا متخصص گیاهی آموزش دیده، آن را برای شما تجویز کند. درست مانند هر گیاه یا داروی دیگری، همیشه قبل از شروع هرگونه مکمل، با پزشک خود مشورت کنید.

فواید سیر برای سلامتی

 

سیر فواید قابل توجهی برای سلامتی دارد که در ادامه به چند نمونه از آن‌‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. شیردهی را تقویت می‌کند

همان‌طور که اشاره کردیم، علاوه بر کمک به افزایش شیر مادران شیرده، کودکانی که طعم سیر را در شیر مادر دوست دارند، محکم به سینه‌ی مادر خود می‌چسبند و به خوبی از شیر او تغذیه می‌کنند.

۲. به عنوان ضدعفونی‌کننده عمل می‌کند

سیر برای درمان عفونت‌های باکتریایی و ویروسی استفاده می‌شود و می‌تواند به دور کردن بیماری‌ها یا کاهش زمان ابتلا به آن‌ها کمک کند.

۳. دارای خواص ضد‌ قارچی است

خوردن سیر می‌تواند به جلوگیری از رشد مخمر در هنگام استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، کمک کند. همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند تا به شما و نوزادتان در مبارزه با برفک کمک کند.

۴. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

سیر باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود، بنابراین می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین برای کاهش کلسترول‌، رقیق شدن خون و کاهش خطر حمله‌‌ی قلبی هم استفاده می‌شود.

۵. از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می‌کند

سیر برای فرایند هضم و دستگاه گوارش مفید است.

۶. سایر فواید و موارد استفاده

سیر می‌تواند در درمان سرماخوردگی، بی‌خوابی، آسم و سرطان مفید باشد.

اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید و دوست دارید سیر بخورید، برای کودک شما کاملاً بی‌خطر است و حتی ممکن است به افزایش شیر شما کمک کند. با این حال، توجه داشته باشید که سیر می‌تواند باعث قولنج در برخی از نوزادان شود، بنابراین ممکن است لازم باشد مدتی از آن صرف‌نظر کنید.

هشدارها و عوارض جانبی

به موازات تمام اثرات مفید سیر، مصرف غیراصولی و بی‌رویه‌ی این ماده هم می‌تواند خطراتی به دنبال داشته باشد، به این موارد توجه کنید:

  • اگر سیر مستقیماً به نوزاد داده شود، می‌تواند خطرناک باشد. تنها راهی که فرزند شما باید از مزایای سیر استفاده کند، شیر مادر است.
  • این ماده می‌تواند برای برخی از زنان و برخی از نوزادان آزاردهنده باشد. اگر شما یا نوزادتان سیر را به خوبی تحمل نمی‌کنید، استفاده از آن را متوقف کنید.
  • سیر می‌تواند سطح قند خون شما را کاهش دهد، بنابراین اگر از افت قند خون یا دیابت رنج می‌برید، از مصرف زیاد آن خودداری کنید.
  • استفاده بیش از حد از سیر می‌تواند خون شما را رقیق کند. بنابراین، در صورت مصرف داروهای ضدانعقاد (رقیق‌کننده‌ی خون) مراقب باشید.

سخن آخر

سیر را درمان‌کننده‌ای همه فن حریف می‌نامند و به طور کلی برای رژیم غذایی شیردهی شما بسیار مفید است. با این حال، فقط باید آن را از طریق غذاهایی که می‌خورید مصرف کنید و نباید مکمل‌های سیر را مصرف کنید، مگر اینکه تحت‌نظر پزشک یا متخصص تغذیه باشید. سیر جزء بسیاری از دستور‌العمل‌ها است و احتمالاً در طول دوران شیردهی، حداقل مقداری سیر در رژیم غذایی خود خواهید داشت. اگر شما و نوزادتان بدون هیچ مشکلی آن را تحمل می‌کنید‌، نیازی به تلاش برای اجتناب از آن نیست. با این حال، اگر متوجه شدید که کودک شما بعد از خوردن وعده‌ی غذایی شامل سیر، علایمی شبیه قولنج را نشان می‌دهد، می‌توانید با حذف آن از رژیم غذایی خود، تاثیر آن را امتحان کنید. شاد و سلامت باشید.

 

شورت لینک: yun.ir/5oaurd

اگر شما هم روی صورتتان جوش‌های سر سیاه دارید حتما با مشکل بزرگ بودن منافذ پوست درگیر هستید. دلیل ایجاد این جوش‌ها جمع شدن آلودگی‌های محیط در منافذ پوست و در نتیجه تشکیل دانه‌های سر سیاه روی پوست است. اگر منافذ پوست بیش از حد معمول باز شده باشند میزان بیشتری از آلودگی در زمان کوتاهی در آن‌ها جمع شده و باعث ایجاد جوش می‌شود. برای رفع این مشکل پوستی، امروز قصد داریم ساخت ۹ ماسک صورت که به تمیز شدن منافذ پوست کمک می‌کنند را آموزش دهیم. این ماسک‌ها به‌راحتی در منزل تهیه می‌شوند و تأثیر خوبی بر سلامت پوست دارند.

۱. ماسک صورت پاپایا و کدو تنبل

روش تهیه‌ی این ماسک بر اساس دستورالعملی است که شرکت Puristry منتشر کرده است. کدو تنبل و پاپایا آنزیم‌هایی دارند که به لایه برداری و از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند.

برای استفاده از خاصیت لایه برداری ماسک می‌توانید آن را به مدت ۳۰ ثانیه روی صورتتان ماساژ دهید و بعد اجازه دهید تا خشک شود. سپس آن را به آرامی و با کمک آب ولرم از صورت خود پاک کنید.

مواد لازم

  • پوره‌ی کدو تنبل: ۲ قاشق غذاخوری
  • پاپایای تازه و خرد شده: نصف فنجان
  • قهوه‌ی دم کرده: ۲ قاشق چای‌خوری
  • روغن جوجوبا: ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  • پوره‌ی کدو تنبل و پاپایا را در مخلوط کن بریزید و خوب با هم ترکیب کنید.
  • روغن جوجوبا و قهوه را با مواد مخلوط کنید.

روش استفاده

  • ماسک را به صورت و گردن بمالید و ۳۰ ثانیه ماساژ دهید.
  • اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود.
  • صورت و گردن را با آب گرم به آرامی بشویید.

۲. ماسک صورت پرتقال و عسل

عسل یک آنتی باکتریال طبیعی و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. به همین دلیل می‌تواند بهترین درمان برای آکنه و از بین بردن رد جوش باشد. همچنین اسید سیتریک موجود در آب پرتقال به لایه برداری پوست کمک می‌کند. نمک دریایی هم از مواد استفاده شده در ماسک محافظت کرده و به شما اجازه می‌دهد آن را تا ۱۰ روز در یخچال نگهداری کنید.

مواد لازم

  • عسل طبیعی: نصف فنجان
  • آب پرتقال تازه همراه با تفاله: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک دریایی: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  • عسل، نمک دریایی و آب پرتقال را با هم مخلوط کنید تا به خمیری نرم تبدیل شود.
  • اگر لازم بود به آن عسل اضافه کنید تا به بافت خمیری برسید.
  • آن را در یک قوطی در بسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

روش استفاده

  • ماسک را روی پوست تمیز بمالید.
  • اجازه دهید ۱۵ دقیقه روی پوست بماند.
  • با آب ولرم و به آرامی پوست خود را بشویید.

۳. ماسک صورت چای سبز

این ماسک مناسب پوست‌های آکنه‌ای و چرب است. تولید بیش از حد سبوم (چربی طبیعی پوست) باعث بزرگ شدن منافذ پوست می‌شود و همین موضوع دلیل وجود آکنه است. EGCG یا اپی‌گالوکاتچین گالات موجود در چای سبز آنزیم موجود در غدد چربی را مهار می‌کند و در نتیجه تولید سبوم کاهش یافته، منافذ پوستی هم کوچک می‌شوند.

مواد لازم

  • پودر چای سبز: ۱ قاشق غذاخوری
  • عسل: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکر: ۱ قاشق چای‌خوری
این ماسک را برای پوست اطراف چشم، ابرو و دهان استفاده نکنید.

طرز تهیه

  • تمام مواد را با هم مخلوط کنید.
  • مواد را آن‌قدر هم بزنید تا به خمیری یک‌دست تبدیل شود.

روش استفاده

  • خمیر را روی صورت بمالید.
  • به مدت ۱ تا ۲دقیقه آن را ماساژ دهید.
  • اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه روی پوست بماند.
  • پوست صورتتان را با آب ولرم بشویید.

۴. ماسک صورت دارچین و آلوئه‌ورا

از این ماسک می‌توانید برای از بین بردن جوش‌های سیاه و منافذ پوست استفاده کنید. البته باید بدانید که اگر پوست شما حساس است ممکن است با استفاده از این ماسک با واکنش آلرژیک روبه‌رو شوید.

مواد لازم

  • دارچین: ۱ قاشق غذاخوری
  • عسل: ۱ قاشق غذاخوری
  • ژل آلوئه‌ورا: یک چهارم فنجان

طرز تهیه

  • تمام مواد را با هم مخلوط کنید.
  • مواد را آن‌قدر هم بزنید تا به خمیری یک‌دست تبدیل شود.

روش استفاده

  • خمیر را روی صورت بمالید.
  • به مدت ۱ تا ۲ دقیقه آن را ماساژ دهید.
  • اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی پوست بماند.
  • پوست صورتتان را با آب ولرم بشویید.

۵. ماسک صورت سرکه‌ی سیب

روغن‌های معطر خاصیت ضدعفونی کنندگی دارند و استفاده از آن‌ها در ماسک صورت علاوه بر کم کردن منافذ پوست، آن را ضدعفونی کرده و چربی اضافه‌ی پوست را هم از بین می‌برند.

این ماسک را برای پوست اطراف چشم، ابرو و دهان استفاده نکنید.

برای تهیه‌ی این ماسک به خاک رس بنتونیت نیاز دارید و باید به این نکته توجه کنید که برای مخلوط کردن مواد اصلا از کاسه و قاشق فلزی استفاده نکنید. مجاورت ظروف فلزی با خاک رس باعث کاهش اثرات مثبت آن می‌شود.

مواد لازم

  • خاک رس بنتونیت: ۲ قاشق چای‌خوری
  • سرکه‌ی سیب: ۲ قاشق چای‌خوری
  • روغن کندر: ۱ قطره
  • روغن اسطوخودوس: ۱ قطره
  • روغن ملاس: ۱ قطره
اگر می‌خواهید ماسک ضخیم‌تری روی صورت بگذارید از ۱ قاشق چای‌خوری خاک رس بیشتر استفاده کنید.

طرز تهیه

  • ابتدا خاک رس و سرکه را با هم خوب مخلوط کنید.
  • روغن‌های معطر را به مواد اضافه کنید.
  • مخلوط را هم بزنید تا یک‌دست شود.

روش استفاده

  • ماسک را روی پوست تمیز شده بمالید.
  • اجازه دهید ۵ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند.
  • پوست صورتتان را با آب ولرم بشویید.
  • به پوستتان نرم کننده بزنید.

۶. ماسک صورت پودر ذغال فعال

این ماسک باعث از بین رفتن سموم، آلودگی‌ها و مواد تحریک‌کننده از روی سطح پوست می‌شود. بهتر است از این ماسک به شکل منظم استفاده کنید و شب‌ها قبل از خواب آن را روی صورت بگذارید.

مواد لازم

  • جوش شیرین: یک چهارم فنجان
  • پودر ذغال فعال: ۱ قاشق غذاخوری
  • ژل آلوئه‌ورا: یک چهارم فنجان
  • آب لیمو: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  • مواد را در یک ظرف کوچک مخلوط کنید.
  • ترکیب را آن‌قدر هم بزنید تا مخلوطی یک‌دست داشته باشید.

روش استفاده

  • با استفاده از نوک انگشتان و حرکت دایره‌ای، ماسک را روی صورت پخش کنید.
  • اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند.
  • پوست صورتتان را با آب ولرم بشویید.

۷. ماسک صورت نعنا فلفلی و نارگیل

در این ماسک از روغن نارگیل استفاده می‌شود و بهتر است قبل برای بهتر مخلوط شدن، آن را به حالت مایع تبدیل کنید. برای این کار می‌توانید روغن نارگیل را به مدت ۳۰ ثانیه در مایکروویو قرار دهید یا چند دقیقه روی شعله‌ی اجاق بگذارید.

مواد لازم

  • شکر قهوه‌ای: ۱ فنجان
  • شکر معمولی: ۱ فنجان
  • پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن بادام: یک چهارم فنجان
  • روغن نارگیل: یک چهارم فنجان
  • عصاره‌ی نعنا فلفلی: ۴ قطره
ماسک صورت نعنا و نارگیل را می‌توانید تا ۳ ماه در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه

  • شکر قهوه‌ای، شکر معمولی و پودر کاکائو را با هم مخلوط کنید.
  • روغن نارگیل و روغن بادام را جداگانه با هم مخلوط کنید.
  • مخلوط روغن‌ها را در مخلوط پودرها بریزید و هم بزنید.
  • عصاره‌ی نعنا فلفلی را اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا مواد یک‌دست شود.

روش استفاده

  • ماسک را روی پوست تمیز شده بمالید.
  • اجازه دهید ۵ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند.
  • پوست صورتتان را با آب ولرم بشویید.

۸. ماسک صورت زردچوبه

همیشه از زردچوبه برای طعم‌دار کردن غذا استفاده می‌شود اما جالب است بدانید که این ادویه خواص زیبایی بسیاری دارد. زردچوبه باعث روشن شدن پوست، سفت شدن منافذ پوست و کاهش التهابات پوستی می‌شود.

مواد لازم

  • زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • عسل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن نارگیل: ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  • مواد را در یک ظرف مخلوط کنید.
  • ترکیب را آن‌قدر هم بزنید تا مخلوطی یک‌دست داشته باشید.

روش استفاده

  • ماسک را به شکل یکنواخت روی پوست صورت پخش کنید.
  • اجازه دهید حدود ۳۰ دقیقه روی پوست صورت بماند.
  • پوست را با آب گرم و شوینده‌ی ملایم بشویید.

۹. ماسک صورت آرد برنج

برنج خاصیت لایه‌برداری دارد و باعث صاف شدن پوست می‌شود. همچنین منافذ پوستی را کاهش داده و به پوست جلا و درخشندگی می‌بخشد. در این ماسک از پودر اسپیرولینا و کلرلا استفاده می‌شود و هر دو ماده را می‌توانید از فروشگاه‌های مواد غذایی مخصوص آبزیان تهیه کنید.

مواد لازم

  • آب آلوئه‌ورا: ۱ قاشق غذاخوری
  • آرد برنج: ۳ قاشق غذاخوری
  • عسل طبیعی: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر اسپیرولینا: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر کلرلا: ۱ قاشق چای‌خوری
  • آب لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  • مواد را در یک ظرف مخلوط کنید.
  • ترکیب را آن‌قدر هم بزنید تا مخلوطی یک‌دست داشته باشید.

روش استفاده

  • ماسک را روی پوست صورت و گردن بمالید.
  • اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه روی پوست صورت بماند.
  • پوست را با آب گرم بشویید.
  • سخن آخر

چربی اضافه‌ی پوست، آلودگی محیط و منافذ باز روی پوست در کنار هم باعث ایجاد جوش‌های سر سیاه و آکنه روی پوست صورت و گردن می‌شود. برای از بین بردن این جوش‌ها لازم است ابتدا منافذ پوست خود را پاکسازی کنید.

با استفاده از این ۹ ماسک طبیعی می‌توانید به‌راحتی منافذ را منقبض کرده و پوستی سالم و درخشان داشته باشید.

 

 

شورت لینک: yun.ir/k8ivu6