آرایشی بهداشتی

بررسی مواد آرایشی بهداشتی

آرایشی بهداشتی

بررسی مواد آرایشی بهداشتی

۹ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

پوست چرب و هر آنچه باید درباره‌ی مراقبت از آن بدانید

سه شنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۰۱:۰۵ ب.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

پوست چرب می‌تواند یک چالش باشد؛ ظاهر چرب و درخشان، منافذ باز، جوش و آکنه‌های پر دردسر و آرایش‌های کم دوام و براق که در مدت کوتاهی خراب می‌شوند، همگی از سختی‌های داشتن پوست چرب هستند. با وجود این اگر پوست چربی دارید، خبر خوب این است که ما اینجا با آموزش چند اصل ساده به شما کمک می‌کنیم تا با شناخت و صرف کمی زمان برای مراقبت از پوست چرب از تجربه‌ی داشتن پوستی سالم و زیبا لذت ببرید.

پوست چرب چیست؟

پوست انسان برای اینکه کیفیتی انعطاف‌پذیر و نرم داشته باشد، نیاز به روغن طبیعی دارد. این روغن طبیعی که به آن سبوم (Sebum) گفته می‌شود، از غده‌های چربی زیر پوست که در بیشتر سطح بدن قرار دارند، ترشح می‌شود. انواع مختلف پوست، بر اساس مقدار ترشح همین روغن طبیعی به سه دسته‌ی خشک، مختلط و چرب طبقه‌بندی می‌شوند.

با این توضیح حتما فهمیده‌اید که پوست چرب، پوستی است که ترشح سبوم در آن زیاد است و ظاهری براق و درخشنده دارد. اگر از پوست چرب به خوبی مراقبت نشود، مشکلاتی مانند مسدود شدن منافذ پوست و بزرگ شدن آن‌ها، انباشته شدن سلول‌های مرده‌ی پوست روی هم و ظاهر شدن جوش‌های سر سیاه و آکنه بر سطح پوست به وجود می‌آیند.

علائم پوست چرب

هنوز نمی‌دانید نوع پوست شما چرب است یا نه؟ علائم پوست چرب را در ادامه می‌گوییم و اگر هر کدام از آن‌ها را روی پوست صورت مشاهده می‌کنید، پس نوع پوست‌تان به احتمال زیاد چرب است.

  • پوست حالت براق دارد و با فاصله‌ی کمی بعد از شستشو چرب می‌شود.
  • آرایش روی صورت به خوبی نمی‌نشیند و به راحتی پاک می‌شود.
  • در بخش‌هایی از پوست که حس چربی دارد، جوش‌های سر سیاه و آکنه مشاهده می‌شود.
  • منافذ پوست به خصوص در بخش‌های بینی، دو سمت بینی و پیشانی، بزرگ و قابل مشاهده هستند.

اگر با خواندن این علائم پوست چرب، هنوز از نوع پوست‌تان مطمئن نیستید، آزمایش زیر انجام دهید.

  1. صورت‌تان را با شوینده بشویید و به مدت حداقل یک ساعت بعد از شست‌وشو، از هیچ نوع محصول پوستی استفاده نکنید.
  2. یک دستمال کاغذی بردارید و آهسته روی بینی و پیشانی‌تان بکشید.
  3. اگر روی پوست احساس کشیدگی و خشکی نکردید و در عوض روی دستمال کاغذی چربی و آلودگی دیدید، پوست شما چرب است.
اگر ناحیه‌ی T صورت شما چرب است و بقیه قسمت‌ها معمولی یا خشک هستند، پوست شما از نوع مختلط است.

فراموش نکنید که ناحیه‌ی T در صورت که شامل سطح پیشانی، بینی و چانه می‌شود به طور طبیعی غده‌های چربی فعال‌تری دارد و ممکن است سبوم اضافی تولید کند.

باید و نبایدهای مراقبت از پوست چرب

 

با وجود اینکه پوست چرب منافذ را مسدود می‌کند و باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شود، اما مزیت‌های خودش را هم دارد. روغن به حفظ پوست کمک می‌کند و همچنین باعث ضخیم‌تر شدن و در نتیجه ایجاد چین و چروک کمتر می‌شود. نکته‌ی اصلی این است که بتوانید بین چربی زیاد پوست و رطوبت کافی و مفید برای آن، تعادل ایجاد کنید.

برای ایجاد این تعادل لازم است بایدها و نبایدهای زیر را رعایت کنید.

  • صورت‌تان را هر روز صبح، عصر و بعد از ورزش بشویید. در هنگام شستن، در مقابل وسوسه‌ی مالیدن پوست حتی برای پاک کردن آرایش، مقاومت کنید. مالیدن و اسکراب، پوست را تحریک می‌کند و باعث چرب‌تر شدن آن می‌شود.
  • از آن دسته محصول‌های پوستی که روی آن‌ها نوشته شده «Oil Free» یا «non-comedogenic» استفاده کنید. معنی این برچسب‌ها این است که این محصولات، فاقد هر گونه مواد شیمیایی هستند که در مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه نقش دارند.
  • از شوینده‌های ملایم فومی استفاده کنید. خیلی از کسانی که پوست چرب دارند بر این باورند که باید از شوینده‌های خیلی قوی برای تمیز کردن پوست‌شان استفاده کنند. این یک باور غلط است چون شوینده‌های قوی روغن مورد نیاز پوست را از بین می‌برند. در نتیجه غده‌های چربی برای جبران فعالیت بیشتری می‌کنند و پوست بیشتر چرب می‌شود. پس با شوینده‌های ملایم به سراغ شست‌وشوی پوست چرب بروید.
  • از پاک‌کننده‌هایی که پایه‌ی روغن یا پایه‌ی الکل دارند، استفاده نکنید. این مواد پوست چرب را تحریک می‌کنند.
  • روزانه از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. پوست چرب هم نیاز به رطوبت‌رسانی دارد. بنابراین کرم مرطوب‌کننده را هر روز در روتین مراقبت پوستی‌تان داشته باشید. برای راحت‌تر کردن کار و صرفه‌جویی در وقت، از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که در ترکیب آن‌ها، ضد آفتاب با Spf30 یا بیشتر وجود داشته باشد.
  • در فضای باز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتاب از آسیب‌های اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید که می‌تواند باعث چین و چروک، لکه‌های پیری و حتی سرطان پوست ‌شود، جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از ایجاد آکنه، ضد آفتاب‌هایی را انتخاب کنید که حاوی اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم هستند و از انواعی که حاوی عطر یا روغن هستند، استفاده نکنید.
  • همیشه از لوازم آرایشی که فاقد روغن و بر پایه‌ی آب هستند، استفاده کنید.
  • بدون پاک کردن آرایش هیچ‌وقت به رختخواب نروید. قبل از خواب آرایش را به طور کامل پاک کنید و صورت‌تان را بشویید.
  • صورت خود را در طول روز لمس نکنید. اگرچه لمس صورت ممکن است غیر ارادی باشد، اما انجام این کار می‌تواند آلودگی‌، روغن و باکتری را از دستان شما، بر سطح صورت پخش کند. صورت خود را فقط هنگام تمیز کردن، مرطوب کردن یا استفاده از کرم ضد آفتاب یا آرایش لمس کنید و مطمئن شوید که ابتدا دستان‌تان تمیز هستند.

 

شورت لینک: yun.ir/zysp87

10 ماسک صورت خانگی که پوست شما را جوان و سرزنده می‌کنند

يكشنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۳ ب.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

اگر می‌خواهید پوست جوان و شادابی داشته باشید، باید به پوستتان رسیدگی کنید. یکی از روش‌های بسیار عالی برای جوان‌سازی پوست، استفاده از ماسک صورت خانگی و باقی گذاشتن آن روی صورت طی شب است. بدن ما زمانی که خواب هستیم، خود را ترمیم می‌کند. بنابراین استفاده از ماسک طی شب می‌تواند فواید آن را دو چندان کند.

ماسک‌هایی که قصد داریم در این مقاله به شما آموزش دهیم، در مدت زمان کم آماده می‌شوند و پوست را تغذیه می‌کنند. باید اجازه دهید این ماسک‌ها (به غیر از دو مورد آخر) طی شب روی پوستتان باقی بمانند و صبح روز بعد آن‌ها را بشویید‌. 

۱. ماسک صورت روغن نارگیل برای جوان‌سازی پوست

روغن نارگیل سوپرفودی است که اگر پوستتان خشک یا تحریک شده است، می‌توانید از آن استفاده کنید.

روغن نارگیل سوپرفودی است که اگر پوستتان خشک یا تحریک شده است، می‌توانید از آن استفاده کنید. مالیدن روغن نارگیل به پوست می‌تواند در آرام کردن پوست، کاهش التهاب، بهبود آبرسانی به پوست، درمان آفتاب‌سوختگی و پیشگیری از عفونت موثر باشد. با این حال اگر پوستتان چرب یا مستعد آکنه است، نباید از روغن نارگیل برای پوستتان استفاده کنید.

مواد لازم

  • روغن نارگیل: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. روغن نارگیل را با کرم شبانه‌ی مورد علاقه‌تان مخلوط کنید.
  2. کرم را به طور مساوی روی تمام صورتتان بمالید و صبح روز بعد صورت خود را بشویید.

۲. ماسک صورت هندوانه

هندوانه حاوی آنتی‌اکسیدان لیکوپین است که به جلوگیری از آسیب دیدن پوست توسط رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. این ماسک در جوان‌سازی و شاداب کردن پوست تاثیر چشمگیری دارد.

مواد لازم

  • هندوانه‌ی خرد شده: یک فنجان

طرز تهیه

  1. هندوانه را رنده کرده و آن را از صافی رد کنید. می‌توانید با چنگال کمی به هندوانه‌‌ی رنده شده فشار بیاورید تا آب آن در بیاید.
  2. آب هندوانه را درون یک کاسه بریزید.
  3. با استفاده از یک پد پنبه‌ای، آب هندوانه را روی صورتتان بمالید و اجازه دهید خشک شود. سپس صبح روز بعد صورتتان را بشویید.

۳. ماسک صورت زردچوبه و شیر

شیر زردچوبه یک داروی معروف برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است. این ترکیب حاوی خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند که آکنه و پیری پوست ناشی از سن را کاهش داده و آلوپسی و سلامت پوست را بهبود می‌دهد. اسید لاکتیک موجود در شیر، سفتی پوست را افزایش می‌دهد.

مواد لازم

  • زردچوبه: نصف قاشق چای‌خوری
  • شیر: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. یک کاسه بردارید و زردچوبه و شیر را درون آن ریخته و خوب هم بزنید.
  2. با استفاده از یک پد پنبه‌ای، مخلوط به دست آمده را به همان روشی که از تونر استفاده می‌کنید، روی صورتتان بمالید‌.
  3. یک پارچه روی بالشی که می‌خواهید برای خواب از آن استفاده کنید، قرار دهید؛ چون زردچوبه بالش را کثیف می‌کند.

۴. ماسک صورت خیار

خیار نه تنها برای بدن، بلکه برای پوست هم یک سوپرفود به شمار می‌رود. آب خیار برای پوست تاثیرات آرام‌کننده دارد. آب خیار نه تنها آبرسانی به پوست را افزایش می‌دهد، بلکه در کاهش التهاب، تسکین آفتاب‌سوختگی، بهبود ظاهر چین‌وچروک، روشن کردن و جوان‌سازی پوست هم موثر است‌.

مواد لازم

  • خیار: نصف یک عدد

طرز تهیه

  1. خیار را خوب بشویید و پوست آن را بگیرید.
  2. سپس آن را رنده کنید. خیار رنده شده را از صافی رد کنید و آب آن را درون یک کاسه‌ی کوچک بریزید.
  3. به کمک یک پد پنبه‌ای، آب خیار را روی صورتتان قرار دهید.

۵. ماسک صورت روغن زیتون

 

روغن زیتون حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و خواص ضدالتهابی دارند.

حتما شما هم شنیده‌اید که روغن زیتون خواص زیادی برای پوست دارد. این روغن حاوی مقدار زیادی ترکیبات فنولی (فلاونوئیدها)، اسید لینولئیک، اسید اولئیک و سایر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و خواص ضدالتهابی دارند.

مواد لازم

  • روغن زیتون: چند قطره

طرز تهیه

  1. چند قطره از روغن زیتون را با کرم شب مورد علاقه‌تان مخلوط کنید. همچنین می‌توانید از روغن زیتون به تنهایی استفاده کنید.
  2. کرم را روی صورتتان ماساژ دهید.

۶. ماسک صورت آلوئه‌ورا و ویتامین E

آلوئه‌ورا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌های A، C و E است و اسید آمینه، اسید سالیسیلیک و آنزیم هم دارد. این گیاه مفید به کاهش التهاب و بهبود فرآیند سنتز کلاژن کمک می‌کند‌.

قبل از استفاده از این ماسک، تست پچ را انجام دهید‌‌. برای این کار، مقداری از ماسک را روی بازویتان بمالید و روی آن را با یک پارچه یا بانداژ بپوشانید. اجازه دهید مخلوط به مدت ۲۴ ساعت روی پوستتان بماند‌. اگر هیچ واکنش آلرژیکی مشاهده نکردید، می‌توانید از آن روی صورتتان استفاده کنید‌‌.

مواد لازم

  • کپسول ویتامین E: یک عدد
  • ژل آلوئه‌ورا: به مقدار لازم

طرز تهیه

  1. روغن موجود در کپسول ویتامین E را خارج کنید و ژل آلوئه‌ورا را به آن اضافه کنید‌‌. این دو ترکیب را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید‌.
  2. ترکیب به دست آمده را روی صورت و گردنتان بمالید‌ و صبح روز بعد آن را بشویید.

۷. ماسک صورت چای سبز و سیب‌زمینی برای جوان‌سازی پوست

چای سبز حاوی پلی‌فنول‌ است و مصرف موضعی آن می‌تواند به جلوگیری از واکنش‌های التهابی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه‌های فرابنفش خورشید کمک کند و جلوی استرس اکسیداتیو را بگیرد‌. آب سیب‌زمینی هم برای پوست چرب گزینه‌ی مفیدی است و می‌تواند به جلوگیری از راش (بثورات) پوستی، کاهش لکه‌های جوش و تغذیه‌ی پوست کمک کند.

مواد لازم

  • چای سبز: یک قاشق غذاخوری
  • آب سیب‌زمینی خام: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. چای سبز را دم کنید و اجازه دهید خنک شود. سیب‌زمینی را رنده کرده و آن را از صافی رد کنید. با یک قاشق کمی به سیب‌زمینی‌های رنده شده فشار وارد کنید تا آ‌بشان خارج شود‌.
  2. یک کاسه‌ی کوچک بردارید و یک قاشق غذاخوری از چای سبز تازه دم کشیده را با آب سیب‌زمینی مخلوط کنید.
  3. با استفاده از یک پد پنبه‌ای، مخلوط به دست آمده را روی صورتتان قرار دهید و اجازه دهید طی شب بماند‌. صبح روز بعد صورت خود را بشویید.

۸. ماسک صورت روغن بادام

روغن‌های طبیعی نرم‌کننده‌های خوبی به شمار می‌روند که پوست را هیدراته کرده و سد دفاعی پوست را ترمیم می‌کنند. روغن بادام می‌تواند رنگ پوست را هم بهبود ببخشد و به جوا‌ن‌سازی پوست کمک کند.

مواد لازم

  • روغن بادام: یک قاشق غذاخوری
  • ژل آلوئه‌ورا: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. در یک کاسه، روغن بادام را با ژل آلوئه‌ورای تازه مخلوط کنید. در صورت تمایل می‌توانید نوک قاشق چای‌خوری زردچوبه به آن اضافه کنید.
  2. مخلوط را روی صورتتان بمالید و اجازه دهید خشک شود. سپس همانطور که روی صورتتان است، بخوابید.

۹. روغن جوجوبا و روغن درخت چای

 

روغن جوجوبا می‌تواند به کاهش عفونت‌های پوستی و روغن درخت چای هم می‌تواند به درمان جوش کمک ‌کند.

روغن جوجوبا و روغن درخت چای جزو روغن‌هایی به شمار می‌روند که خواص ضدالتهابی دارند. روغن جوجوبا می‌تواند به کاهش عفونت‌های پوستی و به تاخیر انداختن فرآیند پیری پوست کمک کند.

روغن درخت چای در درمان جوش و سایر عفونت‌های پوستی مفید است، چون فعالیت آنتی‌اکسیدانی زیادی دارد. قبل از استفاده از روغن درخت چای روی پوست، تست پچ را انجام دهید‌. اگر به روغن درخت چای حساسیت دارید، از این ماسک استفاده نکنید.

مواد لازم

  • روغن اسانسی درخت چای: دو تا سه قطره
  • روغن جوجوبا: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. روغن درخت چای را با روغن جوجوبا مخلوط کنید.
  2. مخلوط ایجاد شده را روی صورتتان قرار دهید‌ و اجازه دهید طی شب بماند. صبح روز بعد صورتتان را بشویید.

۱۰‌. ماسک صورت گلاب و بابونه

این ماسک برای جوان‌سازی پوست بسیار تاثیرگذار است. گلاب با باکتری‌های ایجادکننده‌ی جوش مقابله می‌کند‌. همچنین برای پوست تاثیرات تسکین‌دهنده دارد. استفاده‌ی موضعی از عصاره‌ی بابونه، به دلیل داشتن تاثیرات ضدالتهابی برای پوست مفید است. برای تهیه‌ی این ماسک می‌توانید به جای چای بابونه، از دو تا سه قطره روغن بابونه استفاده کنید‌.

مواد لازم

  • چای بابونه: یک قاشق چای‌خوری
  • گلاب: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. چای بابونه را دم کنید. سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود. یک قاشق چای‌خوری از چای بابونه را با گلاب مخلوط کنید. می‌توانید نوک قاشق چای‌خوری زردچوبه به مواد اضافه کنید.
  2. قبل از اینکه بخوابید، مخلوط به دست آمده را با پنبه روی صورتتان قرار دهید.

 

 

شورت لینک: yun.ir/8q3cce

طرز تهیه‌ی 12 ماسک خانگی فوق‌العاده برای پوست‌ خشک ا

شنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۰۳:۴۳ ب.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی به‌ویژه در فصل زمستان دچار آن می‌شوند. آب و هوای خشک فصل زمستان باعث می‌شود پوست رطوبت خود را از دست دهد و خشک و بی‌حال به نظر بیاید. پوسته پوسته شدن و خشکی تکه‌ای پوست حتی ممکن است با استفاده از کرم مرطوب‌کننده هم برطرف نشوند. شاید یک راهکار مناسب برای این افراد، استفاده از ماسک صورت برای پوست خشک باشد. این ماسک‌ها وضعیت پوست را بهبود می‌بخشند و باعث حفظ رطوبت در پوست‌ می‌شوند‌‌.

مواد لازم برای تهیه‌ی این ماسک‌ها به راحتی در دسترس هستند و احتمالا همین الان بیشتر این مواد را در آشپزخانه‌ی خود دارید. اگر پوست شما هم خشک است، استفاده از این ماسک‌های خانگی را به روتین مراقبت از پوست‌ خود اضافه کنید تا پوست‌تان نرم، مرطوب و درخشان شود. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه‌ی ۱۷ ماسک مرطوب‌کننده برای پوست‌ خشک را به شما معرفی کنیم. 

۱. ماسک صورت خیار برای پوست خشک

خیار پوست را خنک و هیدراته کرده و آن را نرم و مرطوب می‌کند. ماسک صورت خیار باعث تسکین احساس خارش می‌شود، که معمولا با خشکی پوست رخ می‌دهد. از این ماسک صورت دو بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • خیار: نصف یک عدد
  • شکر: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. خیار را بشویید و آن را نصف کنید و نصف دیگر را کنار بگذارید. پوست خیار را بگیرید و آن را له کنید.
  2. خیار له شده را درون یک کاسه‌ی کوچک بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. کاسه‌ را به مدت تقریبا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل یخچال بگذارید.
  3. کاسه را از یخچال بیرون بیاورید و ماسک را به طور مساوی روی صورت‌تان قرار دهید.
  4. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند، سپس آن را با آب سرد بشویید.

۲. ماسک صورت چوب صندل و روغن نارگیل

چوب صندل خشکی تکه‌ای پوست، پوسته پوسته شدن و حساسیت پوست را درمان می‌کند. با استفاده از این ماسک علاوه بر اینکه پوست‌تان مرطوب می‌شود، رنگ و بافت پوست‌ هم بهبود پیدا می‌کند. از این ماسک صورت برای پوست خشک می‌توانید تا سه بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • پودر چوب صندل: یک قاشق غذاخوری
  • روغن نارگیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • گلاب: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. پودر چوب صندل، روغن نارگیل و گلاب را در یک کاسه با هم مخلوط کنید.
  2. مخلوط به دست آمده را روی صورت‌تان بمالید.
  3. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند.
  4. ماسک را با آب سرد بشویید.

۳. ماسک صورت زرده‌ی تخم مرغ و عسل

ماسک زرده‌ی تخم مرغ یک ماسک مناسب برای پوست خشک است که بسیار مفید و مرطوب‌کننده محسوب می‌شود. در حالی‌که سفیده‌ی تخم مرغ برای از بین بردن چربی اضافی پوست موثر است، از زرده‌ی تخم مرغ می‌توان برای رفع خشکی پوست استفاده کرد. زرده‌ی تخم مرغ سرشار از چربی‌های مرطوب‌کننده است که پوست خشک را هیدراته و تغذیه می‌کنند. از این ماسک یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • زرده‌ی تخم مرغ: یک عدد
  • عسل: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. زرده‌ی تخم مرغ را از سفیده‌ی آن جدا کنید و آن را درون یک کاسه بریزید.
  2. زرده را با چنگال بزنید. عسل را به آن اضافه کنید و آن را دوباره بزنید تا ترکیب یک‌دست شود.
  3. ماسک به دست آمده را روی صورت‌تان بمالید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند.
  4. صورت‌تان را با آب بشویید.

۴. ماسک صورت موز و عسل

موز خواص مرطوب‌کننده، ضد چروک و ضد پیری دارد. عسل و روغن زیتون موجود در این ماسک صورت نرم‌کننده هستند و می‌توانند پوست را به طور عمیق نرم و مرطوب کنند. تولید سبوم (چربی) طبیعی توسط پوست با این ماسک صورت به راحتی تنظیم می‌شود.

در صورت تمایل می‌توانید به مواد ماسک موز، یک قاشق چای‌خوری روغن بادام یا دو قطره روغن ویتامین E اضافه کنید تا خواص آن بیشتر شود. می‌توانید این ماسک صورت برای پوست خشک را یک بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • موز رسیده: نصف یک عدد
  • عسل: یک قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. موز، عسل و روغن زیتون را با یکدیگر مخلوط کنید. با یک چنگال به مواد فشار بیاورید تا یک خمیر نرم به دست بیاید.
  2. ماسک را به طور مساوی روی صورت‌تان بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه آن را بشویید.

۵. ماسک صورت هندوانه

 

هندوانه به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی هندوانه است، گزینه‌ی خوبی برای استفاده در ماسک صورت برای پوست خشک است. لیکوپین موجود در هندوانه از پوست خشک در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش (UV) محافظت می‌کند. عسل به حفظ رطوبتی که از هندوانه به دست می‌آید، کمک می‌کند.

این میوه‌ی خوشمزه پوست آسیب‌دیده، به‌ویژه پوستی که در اثر استرس اکسیداتیو آسیب دیده است را هم ترمیم می‌کند. با این‌حال، به تحقیقات بیشتری برای پی بردن به فواید هندوانه برای پوست خشک نیاز است. با توجه به اینکه پوست‌تان چطور به این ماسک واکنش نشان می‌دهد، می‌توانید از این ماسک تا سه بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • آب هندوانه: یک قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. آب یک تکه از هندوانه را بگیرید و عسل را به آن اضافه کنید.
  2. آب هندوانه و عسل را با هم مخلوط کنید و آن را روی صورت‌تان بمالید‌.
  3. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند، سپس آن را بشویید.

۶. ماسک صورت گلبرگ گل سرخ و پودر جو دوسر

گلبرگ گل سرخ حاوی خواص ضدالتهابی است که به تسکین پوست خشک کمک می‌کنند. سال‌ها است که از این گلبرگ‌ها برای مراقبت از پوست استفاده می‌کنند. جو دوسر حاوی تاثیرات مرطوب‌کننده برای پوست خشک است. از این ماسک صورت برای پوست خشک یک بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • گل سرخ: یک عدد
  • پودر جو دوسر: یک قاشق چای‌خوری
  • آب: به مقدار لازم

طرز تهیه

  1. گل سرخ را به آرامی له کنید.
  2. پودر جو دوسر را به همراه آب کافی به آن اضافه کنید تا یک خمیر با غلظت متوسط به دست بیاید.
  3. ماسک به دست آمده را روی صورت‌تان بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند.
  4. زمانی که ماسک خشک شد، آن را بشویید.

۷. ماسک صورت مولتانی میتی برای پوست خشک

مولتانی میتی به عنوان خاک رس قهوه‌ای هم شناخته می‌شود. از این ماده بیشتر جهت تهیه‌ی ماسک برای پوست چرب استفاده می‌شود.  اما استفاده از این ماده به همراه عسل، که مرطوب‌کننده است، برای پوست خشک هم بسیار مناسب است‌. مولتانی میتی جریان خون را بهبود می‌بخشد، بنابراین می‌تواند پوست خشک را هیدراته و تغذیه کند. از این ماسک صورت یک بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • پودر مولتانی میتی: یک تا دو قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق غذاخوری
  • آب: به مقدار لازم

طرز تهیه

  1. در یک کاسه‌ی متوسط، پودر مولتانی میتی و عسل را اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید.
  2. مقداری آب اضافه کنید تا مواد به غلظت خمیر مانند برسند.
  3. ماسک به دست آمده را روی صورت‌تان بگذارید و اجازه دهید به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه بماند.
  4. ماسک را با آب بشویید.

۸. ماسک صورت آب پرتقال و جو دوسر

آب پرتقال به عنوان یک تونر برای پوست عمل می‌کند و همچنین حاوی ویتامین C است. ویتامین C به ترمیم پوست، برطرف کردن چین و چروک، مقابله با رادیکال‌های آزاد و افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند. علاوه بر این، تولید سد دفاعی لیپیدها را بهبود می‌بخشد و از جلوی از دست رفتن رطوبت از پوست را می‌گیرد‌. به همین دلیل خشکی پوست را برطرف می‌کند. از این ماسک صورت برای پوست خشک یک بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • آب پرتقال: دو قاشق غذاخوری
  • جو دوسر: یک و نیم قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. در یک کاسه جو دوسر را با آب پرتقال مخلوط کنید و روی صورت‌تان بمالید.
  2. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بماند. سپس آن را بشویید.

۹. ماسک صورت آلوئه‌ورا و عسل

 

آلوئه‌ورا پوست را هیدراته و جوان می‌کند. همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی، بهبود دهنده و مرطوب‌کننده دارد. بعد از استفاده از این ماسک صورت، پوست‌تان نه تنها مرطوب خواهد شد، بلکه درخشندگی و شفافیت پیدا خواهد کرد. می‌توانید از این ماسک صورت دو بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • ژل آلوئه‌ورا: دو قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق چای‌خوری
  • پودر چوب صندل: یک قاشق غذاخوری (اختیاری)

طرز تهیه

  1. ژل آلوئه‌ورا، عسل و پودر چوب صندل را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.
  2. مخلوط به دست آمده را به مدت ۱۵ دقیقه روی صور‌ت‌تان بگذارید.
  3. ماسک را با آب گرم بشویید.

۱۰. ماسک صورت آرد برنج و جو دوسر

بافت آرد برنج به از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست و رها شدن از پوسته‌های پوست خشک کمک می‌کند. نشاسته‌ی برنج هم این قابلیت را دارد که عملکرد سد دفاعی پوست را بهبود ببخشد، که این موضوع پوست خشک تحریک شده را تسکین می‌دهد. با توجه به میزان خشکی پوست‌تان، از این ماسک صورت یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • آرد برنج: یک قاشق غذاخوری
  • جو دوسر: یک قاشق غذاخوری
  • عسل: دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. آرد برنج، جو دوسر و عسل را در یک کاسه با هم مخلوط کنید.
  2. مخلوط به دست آمده را روی پوست‌تان قرار دهید.
  3. اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند. سپس آن را بشویید.

۱۱. ماسک صورت بادام و ماست

بادام پوست را به طور کامل جوان و هیدراته می‌کند. همچنین رنگ پوست‌تان را بهبود می‌بخشد. جو دوسر پوست را مرطوب می‌کند. ماست هم پوست را نرم و شفاف می‌کند. از این ماسک صورت برای پوست خشک هر سه، چهار روز یک بار استفاده کنید.

مواد لازم

  • بادام: ۵ تا ۶ عدد
  • جو دوسر: یک قاشق غذاخوری
  • ماست: دو قاشق چای‌خوری
  • عسل: نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. یک کاسه را آب کنید و بادام‌ها را درون آن بریزید و اجازه دهید طی شب خیس بخورند.
  2. بادام‌ها را آسیاب کنید.
  3. در یک کاسه، بادام آسیاب شده، عسل و ماست را مخلوط کنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید.
  4. خمیر به دست آمده را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بگذارید. سپس آن را بشویید.

۱۲. ماسک صورت با کشک و زردچوبه

این ماسک صورت به لایه‌برداری پوست و از بین بردن پوسته‌های پوست خشک کمک می‌کند. همچنین پوست شما را روشن و مرطوب می‌کند. می‌توانید از این ماسک صورت برای پوست خشک دو بار در هفته استفاده کنید.

مواد لازم

  • کشک: دو قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: نوک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. کشک، عسل و زردچوبه را در یک کاسه‌ی کوچک مخلوط کنید یا یک خمیر نرم به دست بیاید.
  2. خمیر را روی صورت‌تان بمالید.
  3. پس از ۲۰ دقیقه آن را بشویید.

 

شورت لینک: yun.ir/7eahx9

روغن بادام چیست؟

چهارشنبه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۲۳ ق.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

واردات روغن بادام تلخ - دکاموند شیمی

روغن بادام تلخ ( Bitter almond oil ):

خرید روغن بادام تلخ از نوعی درخت بادام حاصل می شود که حاوی مواد شیمیایی سمی و تلخ است. درخت بادام تلخ، گل های صورتی رنگی دارد. با وجود تلخ بودن این دانه مغزی، خواصی در آن وجود دارد که در درمان بسیاری از مشکلات مانند اسپاسم، درد و مشکلات مختلف بدن کاربرد دارد. روغن بادام تلخ ، سرشار از چربی های سالم، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است اما بصورت غیرخوراکی استفاده می شود.

تفاوت بین روغن بادام و روغن بادام شیرین در این است که روغن بادام اصطلاحی کلی برای انواع روغن های تهیه شده از بادام از هر دو نوع تلخ و شیرین است. روغن بادام شیرین ، از سوی دیگر نوعی روغن بادام است که فقط از بادام شیرین تهیه می شود.

با این حال ، اصطلاح "روغن بادام" اغلب برای اشاره به روغن بادام شیرین استفاده می شود که محبوب ترین و متنوع ترین نوع است. متداول است که روغن بادام در دستور غذا و محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. مهم است که به خاطر داشته باشید که "روغن بادام" اغلب به روغن بادام شیرین اشاره نمی کند.

در حقیقت ، بسیاری حتی از این واقعیت غافلند که روغن بادام در واقع شامل انواع تلخ نیز می شود که به دلیل سمیت استفاده محدودی دارد. درک تفاوت بین این دو و جلوگیری از اشتباه یکی با دیگری بسیار مهم است.

روغن بادام چیست؟

روغن بادام عصاره ای از دانه های خوراکی - بادام - درخت Prunus dulcis است. این درخت از جنوب غربی آسیا و خاورمیانه سرچشمه می گیرد و تا رود سند سند پاکستان می رسد. با وجود اینکه به عنوان یک مغز گردو در نظر گرفته می شود ، اما بادام در واقع یک ماده خشک است. این دانه ای است که در پوسته ای قرار دارد و لایه ای از گوشت آن را احاطه کرده است. مردم آن را کامل می خورند ، آرد می کنند ، آن را به عنوان شیر غیر لبنی می گیرند و حتی از روغن آن استفاده می کنند. صنایع غذایی و آرایشی نیز از بادام و روغن بادام استفاده می کنند.

روغن بادام ، استخراج شده از بادام ، فواید زیادی برای سلامتی دارد. این جزء مهمی است که در محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می شود. حتی دارای خواص دارویی است که آن را به روغن محبوب در آیورودا - زمینه داروهای جایگزین - تبدیل کرده است. چندین استفاده غیر متعارف از روغن بادام نیز وجود دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده ، روغن بادام می تواند یک منبع سوخت زیستی تجدید پذیر و جایگزین باشد. شواهد نشان می دهد که می تواند از دیابت و سرطان نیز جلوگیری کند. علاوه بر این ، برای حیوانات خانگی نیز مفید است.

روغن بادام به دلیل تنوع زیاد شناخته شده است. این جزء مهمی در محصولات مراقبت از پوست و مو است. همچنین در آروماتراپی کاربرد عمده ای دارد. برای آشنایی بیشتر با روغن بادام ، انواع آن ، نحوه تهیه و فواید و کاربردهای فراوان آن ، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

انواع روغن بادام
بادام سرشار از چربی است و بنابراین منبع خوبی از روغن است. دو نوع بادام وجود دارد: بادام شیرین (رایج ترین شکل مصرف شده) و بادام تلخ.

روغن بادام شیرین:
این روغن از بادام شیرین تولید شده توسط درخت - prunus dulcis، var استخراج می شود. آمیگدالوس گلهای این درخت عمدتا سفید هستند و تا حدودی تنها مشخصه ای است که تفاوت را با درخت بادام تلخ نشان می دهد. روغن بادام شیرین معمولاً در داروهای خانگی و لوازم آرایشی استفاده می شود.

بادام شیرین مغذی ، خوراکی و قابل مصرف با شیر و مواد غذایی است. آنها فواید بیشماری برای سلامتی و همچنین پوست و مو دارند. آنها همچنین حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 6 هستند که اجزای مهم لوازم آرایشی هستند.

همانطور که منبع آن است ، روغن بادام شیرین نیز خوراکی است و برای سلامتی ، پوست و مو مفید است. این یک حامل یا روغن پایه است که از قسمت چرب گیاه بادام ، یعنی مغزها ، مغزها و دانه ها تهیه می شود. روغن بادام شیرین به اندازه روغن اسانس تبخیر یا پخش نمی شود و هنگام رقیق کردن اسانس ها مفید است.

روغن بادام تلخ:
روغن بادام تلخ از بادام تلخ تولید شده توسط درخت استخراج می شود - prunus dulcis، var. آمارا گلهای این درخت معمولاً صورتی است. بادام تلخ نسبتاً کوتاهتر و پهن تر از بادام شیرین است. حتی اگر به درستی پردازش نشوند ، ممکن است سمی باشند. علاوه بر این ، بادام تلخ فقط حدود 50 درصد روغن حامل/ثابت موجود در بادام شیرین را شامل می شود.

روغن بادام تلخ یک روغن ضروری است که بسیار قوی است و همیشه در مقادیر کم استفاده می شود. به راحتی تبخیر می شود و دارای عطر غلیظ است. همچنین این روغن برای مراقبت از پوست مناسب نیست.

روغن بادام تلخ دارای گلیکوزید آمیگدالین است که مواد شیمیایی بسیار سمی مانند اسید پروسیک و بنزالدهید را آزاد می کند. هر دوی این مواد شیمیایی نه برای مصرف مناسب هستند و نه برای استفاده مستقیم. با این حال ، روغن بادام تلخ در داروهای ضد سرطان ، ضد باکتری و رایحه آن در رایحه درمانی استفاده می شود.

چگونه روغن بادام شیرین و تلخ را تشخیص دهیم؟
یک تفاوت عمده در روغن بادام تلخ و شیرین وجود دارد - روغن بادام تلخ یک روغن ضروری است در حالی که روغن بادام شیرین یک روغن ثابت است. آنها کاربردهای متفاوتی دارند و طبیعت شیمیایی آنها نیز متفاوت است.

می توان بین دو نوع روغن تمایز قائل شد. روغن بادام شیرین در بطری های پلاستیکی بزرگ با حجم حداقل 60 میلی لیتر (2 اونس) موجود است ، این روغن قوی نیست و بنابراین ، برای اهداف متعددی استفاده می شود ، به عنوان مثال ، به عنوان سس سالاد ، به عنوان یک محصول مراقبت از پوست و غیره. در مورد روغن بادام تلخ ، آن را در پلاستیک می خورد و در معرض نور فوراً تبخیر می شود. بنابراین ، این روغن در بطری شیشه ای تیره 10 میلی لیتری (0.35 اونس) عرضه می شود.

روغن بادام بکر ، تصفیه شده ، تصفیه نشده
برای استخراج روغن ، منبع گیاهی نیاز به پردازش مکانیکی یا شیمیایی و حرارت دارد. این تفاوت در روش های استخراج ، روغن را از نظر کیفیت برتر یا پست تر می کند و مرز را مانند بکر ، تصفیه شده ، ارگانیک و غیره ایجاد می کند. درست مانند روغن های دیگر ، روغن بادام از استخراج حلال یا از سیستم پرس استفاده می شود.

روغن بادام تصفیه شده
در استخراج حلال از محصولات شیمیایی و دمای بالا استفاده می شود. این روش بالاترین عملکرد صنعتی را ارائه می دهد. با این حال ، به دلیل وجود طعم های نامطلوب و غیرفعال کردن ویتامین ها و مواد فعال موجود در روغن خام ، کیفیت روغن را کاهش می دهد.

روغن استخراج شده از این روش روغن بادام تصفیه شده است. همچنین می توانید روغن بادام تصفیه شده را از روش پرس تهیه کنید ، اما سپس از طریق تقطیر یا فیلتراسیون تصفیه می شود. روغنی که تصفیه شده است طعم و بوی طبیعی خود را از دست می دهد.

روغن بادام بکر
در مورد روغن بادام بکر ، این روغن از روش های فشار دادن به دست می آید. رایج ترین روش استخراج برای به دست آوردن روغن بادام بکر ، سیستم پرس سرد است. این روغن بادام تصفیه نشده است و همچنین به عنوان "باکره" یا "باکره فوق العاده" شناخته می شود. این اصطلاحات نشان دهنده درجه بندی روغن طبق استانداردهای صنعت است. روغن فوق بکر دارای بالاترین درجه است و باید دارای چندین پارامتر شیمیایی و استانداردهای حسی باشد. تولیدکننده فقط زمانی می تواند محصول خود را با عنوان "باکره" یا "فوق بکر" برچسب گذاری کند که کل فرآیند استخراج تا بسته بندی را ثبت کرده باشد.

روغن بادام ارگانیک
یک اصطلاح دیگر وجود دارد که ممکن است در سوپرمارکت با آن روبرو شوید. این روغن بادام ارگانیک است و به این دلیل نامگذاری شده است که سازنده آن گواهینامه را از یک مقام دریافت کرده است. گواهینامه ثابت می کند که منبع گیاهی اسپری نشده و محصول نهایی در معرض هیچ واکنش شیمیایی قرار نگرفته است.

 

 

لینک منیع: دکاموند شیمی

 

درخشندگی پوست بدون استفاده از لوازم آرایشی آرزوی همه‌ی ما است. اگرچه رسیدن به این آرزو دشوار به نظر می‌رسد، اما با دنبال کردن یک روتین مناسب برای مراقبت از پوست امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از کارهای مهمی که باید در روتین مراقبت از پوست انجام دهید، استفاده از ماسک صورت است، اما مشکلی که وجود دارد این است که این ماسک‌ها معمولا گران‌قیمت هستند و استفاده از آن‌ها به‌صرفه نیست‌‌.

کاری که می‌توانید برای درخشان کردن پوست خود بدون هزینه‌ی زیاد انجام دهید، استفاده از ماسک‌های خانگی است. این ماسک‌ها پوست شما را شفاف می‌کنند و درخشندگی بی‌نظیری به آن هدیه می‌دهند. در مقاله‌ی امروز تصمیم داریم طرز تهیه‌ی 10 ماسک صورت برای درخشندگی پوست را آموزش دهیم. وقت آن است که با پوست کدر خود خداحافظی کنید. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

۱. ماسک توت‌فرنگی

توت‌فرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. به احتمال زیاد می‌دانید که ویتامین C یک ماده‌ی مغذی مهم برای پوست به شمار می‌رود و به ساخت کلاژن کمک می‌کند. حواستان باشد که در تهیه‌ی ماسک زیر حتما باید از توت‌فرنگی تازه و (نه یخ‌زده) استفاده کنید.

مواد لازم

  • توت‌فرنگی: ۶ تا ۱۰ عدد
  • عسل: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. کلاهک توت‌فرنگی‌ها را جدا کنید. سپس توت‌فرنگی‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و دو پالس بزنید‌. عسل را اضافه کنید و مواد را دو پالس دیگر بزنید.
  2. ماسک به دست آمده را روی صورت خود قرار دهید‌.
  3. اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. سپس صورت خود را ابتدا با آب ولرم و بعد با آب خنک بشویید.

۲. ماسک صورت آلوئه‌ورا

ماسک صورت آلوئه‌ورا برای درخشندگی پوست معجزه می‌کند. آلوئه‌ورا یک گیاه شناخته شده برای مراقبت از پوست است. درمان سوختگی‌های جزئی و آفتاب‌سوختگی، درمان خشکی پوست از طریق مرطوب کردن آن، برطرف کردن تبخال، تسکین خشکی و خارش ناشی از اگزما، کمک به درمان جوش التهابی، و تسکین التهاب و خارش ناشی از پسوریازیس از جمله خواص آلوئه‌ورا برای پوست به شمار می‌روند.

مواد لازم

  • ژل آلوئه‌ورای تازه: یک قاشق غداخوری
  • خامه: دو قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: نوک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. یک کاسه بردارید و در آن ژل آلوئه‌ورای تازه، خامه و زردچوبه را با هم مخلوط کنید.
  2. ترکیب ایجاد شده را به‌طور مساوی روی کل صورت و گردن خود بمالید.
  3. بعد از اینکه ماسک به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی صورتتان ماند، صورت و گردن خود را با آب ولرم بشویید.

۳. ماسک صورت گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی یک ماده‌ی غذایی بسیار مغذی بوده که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف و ویتامین C است. پتاسیم، ویتامین A، ویتامین B و منیزیم از دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گوجه‌فرنگی محسوب می‌شوند.

خواص گوجه‌فرنگی برای پوست شامل درخشان کردن پوست، محافظت از پوست در برابر سرطان پوست، کاهش احتمال ابتلا به آفتاب‌سوختگی، کمک به فرآیند بهبود زخم، تسکین التهاب پوست، تحریک تولید کلاژن، از بین بردن سلول‌های پوستی مرده، مبارزه با پیری پوست و مرطوب کردن پوست می‌شود.

مواد لازم

  • آب گوجه‌فرنگی: دو قاشق چای‌خوری
  • باترمیلک: سه قاشق چای‌خوری
  • پنبه

طرز تهیه

  1. یک عدد گوجه‌فرنگی را نصف کنید و آب آن را بگیرید‌. دو قاشق چای‌خوری از آب گوجه‌فرنگی را کنار بگذارید و مابقی آن را بنوشید.
  2. آب گوجه‌فرنگی را درون یک کاسه بریزید و باترمیلک را به آن اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید.
  3. با استفاده از پنبه ماسک را روی تمام صورت و گردن خود بمالید.
  4. اجازه دهید ماسک به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست بماند‌. سپس صورت و گردن خود را بشویید.

۴. ماسک عسل و شیر

عسل و شیر هم از جمله ترکیبات مهم برای پوست به شمار می‌روند و به درخشان کردن پوست کمک می‌کنند.

اگر دچار جوش، پسوریازیس یا اگزما هستید، می‌توانید از عسل برای کاهش علائم خود استفاده کنید. عسل پوست را روشن و شفاف می‌کند و در محو کردن اسکار‌های موجود روی پوست عالی است.

مواد لازم

  • شیر: چهار قاشق چای‌خوری
  • عسل: دو قاشق چای‌خوری
  • پنبه

طرز تهیه

  1. برای تهیه‌ی این ماسک صورت، اول از همه شیر را کمی گرم کنید. سپس عسل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  2. پنبه را به مخلوط شیر آغشته کنید و آن را روی صورت خود بمالید.
  3. اجازه دهید مخلوط شیر به مدت تقریبا ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی صورت بماند تا پوست آن را جذب کند.
  4. برای شستن صورت خود ابتدا از آب ولرم و بعد از آب خنک استفاده کنید.

۵. ماسک تخم‌مرغ

برای درخشان شدن پوست خود می‌توانید از ماسک تخم‌مرغ استفاده کنید. تخم‌مرغ حاوی ترکیباتی است که همگی برای پوست مفید هستند. در تهیه‌ی این ماسک صورت به غیر از تخم‌مرغ از روغن بادام هم استفاده می‌شود.

این روغن معجزه‌آسا حاوی ترکیباتی مانند ویتامین A، ویتامین E، اسیدهای چرب امگا ۳ و زینک یا همان روی است. روغن بادام می‌تواند پف و سیاهی دور چشم را کاهش دهد، رنگ پوست را بهبود ببخشد، خشکی پوست را درمان کند، ظاهر جوش را کاهش دهد و احتمال آسیب دیدن پوست توسط اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید را کم کند.

مواد لازم

  • تخم‌مرغ: یک عدد
  • روغن بادام: پنج تا شش قطره

طرز تهیه

  1. تخم‌مرغ را در یک کاسه با چنگال آن‌قدر بزنید تا کف کند. سپس روغن بادام را به آن اضافه کنید و مخلوط را خوب هم بزنید.
  2. ماسک ایجاد شده را روی صورت خود قرار دهید.
  3. اجازه دهید ماسک به مدت تقریبا ۱۲ تا ۱۵ دقیقه روی پوستتان بماند. سپس ابتدا با آب ولرم و بعد با آب خنک صورتتان را بشویید. پس از استفاده از این ماسک شاهد درخشندگی فوری پوست خود خواهید بود.

۶. ماسک زردچوبه

زردچوبه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی است و به همین دلیل به پوست درخشندگی غیر‌قابل‌توصیفی می‌دهد. از جمله فواید استفاده از ماسک زردچوبه می‌توانیم به درمان زخم‌ها، کنترل علائم پسوریازیس و کمک به درمان جای جوش و آکنه اشاره کنیم.

مواد لازم

  • پودر زردچوبه: نصف قاشق چای‌خوری
  • بکینگ‌پودر: یک قاشق چای‌خوری
  • گلاب: یک تا دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. یک کاسه بردارید و در آن زردچوبه و بکینگ‌پودر را با هم ترکیب کنید.
  2. آرا‌م‌آرام گلاب را به مخلوط زردچوبه اضافه کنید و آن را هم بزنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید.
  3. خمیر را روی صورت خود قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه بماند‌.
  4. نوک انگشتانتان را خیس کنید و صورتتان را چند دقیقه با حرکات دورانی ماساژ دهید تا سلول‌های پوستی مرده از بین بروند.
  5. برای شستن صورت خود ابتدا از آب ولرم و بعد از آب خنک استفاده کنید. بعد به‌‌آرامی روی صورت خود ضربه بزنید تا خشک شود.

۷. ماسک جو دوسر

بسیاری از افراد از جو دوسر به‌عنوان یک ترکیب طبیعی برای تسکین خشکی، خارش یا سوزش پوست خود استفاده می‌کنند. جو دوسر پودر شده می‌تواند به‌عنوان یک لایه‌بردار عمل کند و کثیفی‌ها و سلول‌های پوستی مرده را از بین ببرد. می‌توانید برای مرطوب کردن و کاهش التهاب پوست خود از جو دوسر استفاده ‌کنید.

مواد لازم

  • جو دوسر: دو قاشق چای‌خوری
  • عسل: یک قاشق چای‌خوری
  • شیر: دو تا سه قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. در یک کاسه‌ی متوسط جو دوسر، عسل و شیر را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید.
  2. خمیر ایجاد شده را روی صورتتان بگذارید.
  3. بعد از اینکه ۲۰ دقیقه گذشت، صورتتان را با آب بشویید.

۸. ماسک صورت موز

موز در درخشان کردن پوست و مرطوب کردن آن عالی عمل می‌کند. ویتامین A موجود در موز رطوبت از دست‌رفته‌ی پوست را برمی‌گرداند و خشکی پوست را برطرف می‌‌کند. می‌توانید از پوست موز برای رفع پف زیر چشم‌ها استفاده کنید‌.

مواد لازم

  • موز رسیده: یک عدد
  • عسل: دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. موز رسیده و عسل را با یک همزن دستی با یکدیگر مخلوط کنید.
  2. ماسک موز را روی صورتتان بمالید.
  3. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را ابتدا با آب ولرم و بعد با آب خنک بشویید.

۹. ماسک آرد نخودچی

یک ماسک عالی دیگر برای درخشندگی و شفافیت پوست، ماسک آرد نخودچی است. آرد نخودچی به درمان جوش، لایه‌برداری سلول‌های پوستی مرده، کاهش چربی پوست و همگون کردن رنگ پوست کمک می‌کند.

مواد لازم

  • آرد نخودچی: دو قاشق غذاخوری
  • خامه: یک قاشق غذاخوری
  • آب لیموترش تازه: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. آرد نخودچی، خامه و آب لیموترش تازه را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. در صورت نیاز می‌توانید مقداری آب به مخلوط اضافه کنید تا به غلظت مناسب برسد.
  2. خمیر به دست آمده را روی صورت و گردنتان بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند.
  3. صورت خود را با آب خنک بشویید.

۱۰. روغن زیتون

روغن زیتون حاوی ویتامین‌های محلول در چربی از جمله ویتامین‌های A ،D ،E و K است که ممکن است برای پوست مفید باشند. از زمان‌های قدیم افراد از روغن ویتامین E برای درمان مشکلات پوستی مختلف مانند پسوریازیس و اگزما استفاده می‌کردند. استفاده‌ی موضعی از روغن زیتون پوست را نرم و مرطوب می‌کند. این روغن همچنین بدن و صورت را لایه‌برداری کرده و خشکی پوست را برطرف می‌کند.

مواد لازم

  • روغن زیتون فوق بکر: یک قاشق غذاخوری
  • خاک رس سفید: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. یک کاسه بردارید و در آن روغن زیتون و خاک رس سفید را با هم مخلوط کنید.
  2. ترکیب به دست آمده را روی صورتتان قرار دهید.
  3. اجازه دهید ماسک به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه روی صورت بماند تا خشک شود. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

 

 

شورت لینک:  yun.ir/ttjta9

روغن درخت چای چیست؟

چهارشنبه, ۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۵۲ ق.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

روغن درخت چای: یک بررسی

روغن درخت چای عصاره گیاهی و اسانس است. محصولاتی مانند کرم ها ، مواد شوینده و پمادها ممکن است حاوی روغن درخت چای به عنوان یک ماده افزودنی اضافی باشند.

در این مقاله فواید این ماده بیان شده و انواع مختلف محصولات روغن درخت چای را مرور می کند.

 

روغن درخت چای چیست؟

روغن درخت چای عصاره درخت چای Melaleuca alternifolia است که بومی استرالیا است.

 

خالص ترین شکل روغن درخت چای یک روغن اساسی رقیق نشده با غلظت 100٪ است. فرد هرگز نباید روغن درخت چای غلیظ 100٪ را به پوست خود بمالد زیرا باعث تحریک می شود. آنها قبل از استفاده از روغن ضروری روی پوست خود ، باید آنها را رقیق کنند. همچنین مردم هرگز نباید روغن درخت چای را مصرف کنند.

 

فواید روغن درخت چای

روغن درخت چای کاربردها و فواید مختلفی دارد از جمله:

 

خواص ضد باکتری و ضد قارچ: طبق aمطالعه 2016منبع مورد اعتماد، روغن درخت چای به غشای سلولی باکتریها و مخمرهای خاص آسیب می رساند و باعث مرگ سلول می شود.

ضد التهاب :پژوهشمنبع مورد اعتماد نشان می دهد روغن درخت چای به دلیل مقدار ترپینن-4-ol موجود در روغن ، دارای خواص ضد التهابی است.

آکنه: بسیاری از محصولات آکنه بدون نسخه پزشک حاوی روغن درخت چای هستند. آ2007منبع مورد اعتمادمطالعه نشان داد که شرکت کنندگان تحت درمان با یک محصول روغن درخت چای در مقایسه با گروه دیگر که استفاده نکرده بودند بهبودی در وضعیت خود مشاهده کردند .

تسکین دهنده پوست: برخی تحقیقات حاکی از روغن درخت چای است ممکن است کمک کند مواردی از درماتیت تماسی را درمان کنید . با این حال ، برخی از افراد ممکن است دریابند که روغن درخت چای به جای تسکین پوست ، پوست آنها را تشدید می کند.

ضد شوره: طبق یک مطالعه ، شامپوی حاوی 5٪ روغن درخت چای می تواند یک درمان موثر برای شوره سر باشد.

در اینجا درباره مزایای روغن درخت چای بیشتر بدانید.

 

احتیاط روغن چای

افراد باید هنگام استفاده موضعی از روغن درخت چای مراقبت کنند. غلظت زیاد این محصول می تواند پوست را تحریک کند . روغن درخت چای همیشه باید به صورت رقیق باشد وقتی که مردم آن را روی پوست قرار می دهند. برخی از محصولات درخت چای ممکن است از قبل رقیق شده در دسترس باشد. همیشه برچسب را بخوانید.

 

فرد هرگز نباید روغن درخت چای را ببلعد ، زیرا این امر می تواند علائم شدیدی مانند مشکلات تنفسی و از دست دادن حرکت عضلات را تحریک کند. در موارد شدید حتی ممکن است به کما بروند .

 

اگرچه تحقیقات نشان می دهد که روغنهای اساسی ممکن است برخی از مزایای سلامتی را داشته باشند ، لازم به یادآوری است که سازمان غذا و دارو (FDA) خلوص یا کیفیت این مواد را کنترل یا تنظیم نمی کند. فرد باید قبل از استفاده از روغنهای اساسی با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کند و حتماً در مورد کیفیت محصولات یک برند تحقیق کند. قبل از امتحان روغن ضروری جدید ، فرد همیشه باید تست پچ را انجام دهد .

 

لطفا توجه داشته باشید ، نویسنده این محصولات را آزمایش نکرده است. تمام اطلاعات مبتنی بر تحقیق است.

 

روغن درخت چای ارگانیک

مردم هنگام خرید روغن ارگانیک درخت چای باید به دنبال برچسب USDA Organic باشند.

 

روغن ضروری درخت چای ارگانیک که ممکن است فردی بخواهد امتحان کند:

خرید روغن درخت چای 100% اصل و ارگانیک

 

روغن درخت چای برای مراقبت از پوست

افرادی که علاقه مند به استفاده از روغن درخت چای بر روی پوست خود هستند باید محصولات کم غلظت را انتخاب کنند. استفاده از محصولات روغن درخت چای خالص یا بسیار غلیظ روی پوست باعث تحریک می شود.

 

خلاصه

روغن درخت چای یک روغن اساسی است که ممکن است برخی از خواص ضد باکتری و فواید دیگر داشته باشد.

 

با این حال ، هرگز روغن خالص درخت چای را روی پوست قرار ندهید زیرا باعث تحریک می شود. مردم همچنین باید از مصرف روغن درخت چای خودداری کنند ، زیرا مصرف این مایعات می تواند کشنده باشد.

 

از آنجا که بسیاری از محصولات روغن درخت چای موجود است ، برچسب را با دقت بخوانید و قبل از خرید و استفاده از این محصولات به هر شکلی ، دستورالعمل ها را دنبال کنید.

برای خرید حتما سعی کنید از شرکت ها و فروشگاه های معتبر و نمایندگی ها خرید کنید . پیشنهاد ما شرکت دکاموند شیمی است که خودش وارد کننده روغن های آرایشی بهداشتی فرانسوی است.

 

 

medad.io

چگونه در حین خواب زیباتر شوید؟!

دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۰۵ ب.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

یک خواب خوب و راحت علاوه بر رفع تمام خستگی‌ها به زیبایی شما هم کمک می‌کند. بدن در زمان خواب خود را بازسازی می‌کند و شما می‌توانید از همین فرآیندهای طبیعی استفاده کنید تا پوست و موی سالم و زیباتری داشته باشید. با انجام چند روتین زیبایی در پایان روز می‌توانید معجزه‌ی زیبایی در خواب را تجربه کنید.

در این مطلب می‌خواهیم ۳ روتین زیبایی مناسب برای قبل از خواب را به شما آموزش بدهیم تا زیبایی در خواب را تجربه کرده و مانند یک ستاره بدرخشید.

بخوابید و موهایی زیباتر داشته باشید

حتما برای شما هم پیش آمده که قبل از خواب موهایتان مرتب و زیبا است اما وقتی بیدار می‌شوید موهایی وز کرده و آشفته دارید. اگر مدل موی شما فر باشد، این آشفتگی بیشتر هم خواهد بود. علاوه بر تغییر ظاهر ناخوشایندی که برای مو پیش می‌آید، ممکن است در طول شب به دلیل اصطکاک ایجاد شده بین مو و بالش و همچنین فشار و کششی که برای آن‌ها پیش می‌آید موهایتان آسیب ببیند. در اینجا با یک روتین زیبایی مخصوص مو آشنا می‌شوید که می‌توانید در طول مدت زمان خواب از موها مراقبت کرده و صبح ظاهری زیبا و آراسته داشته باشید.

یک ماسک مو مناسب با جنس موهایتان بخرید. اگر موهای شما خشک یا آسیب دیده است می‌توانید از ماسک‌های آب‌رسان استفاده کنید. این ماسک‌ها باید صبح از روی مو شسته شوند پس زمانی از آن‌ها استفاده کنید که مطمئن باشید زمان کافی برای شست‌وشوی موها را دارید.

بعد از اینکه موها را به ماسک آغشته کردید باید آن‌ها را با یک حوله یا یک پارچه‌ی مناسب بپیچید. حتی می‌توانید از کلاه رنگ یا پلاستیک استفاده کنید. فراموش نکنید که ماسک مو باعث ایجاد لکه بر روی بالش می‌شود، پس بهتر روی بالش خود یک حوله‌ی ضخیم قرار دهید تا از روبالشی محافظت کند.

ممکن است قیمت ماسک موهای کارخانه‌ای بالا باشد و شما بخواهید خودتان در خانه آن‌ها را بسازید. باید بدانید که ماسک موهای خانگی انسجام کمتری نسبت به نوع کارخانه‌ای آن دارند و میزان مایعات در آن‌ها زیادتر است. پس حتما باید حوله را روی سر خود محکم ببندید تا ماسک از آن بیرون نریزد.

اگر موهایتان بلند است و دوست دارید که ظاهری موج‌دار داشته باشد، قبل از خواب موها را در دسته‌های کوچک ببافید. همچنین می‌توانید دور دسته‌های مو نوارهای پارچه‌ای بپیچید و هر دسته را روی سر جمع کرده و ببندید. صبح دسته‌های مو را باز کنید و کمی حالت‌دهنده به آن‌ها بزنید.

برای از بین بردن موخوره می‌توانید موهایتان را بعد از اینکه به ماسک آغشته کردید در یک پارچه‌ی ابریشمی ببندید و سپس بخوابید. اگر دوست ندارید موهایتان را در پارچه بپیچید بهتر است از یک روبالشی ابریشمی استفاده کنید. پارچه‌ی ابریشمی نسبت به پارچه‌ی پنبه‌ای اصطکاک کمتری با مو ایجاد می‌کند و همین موضوع باعث کمتر شدن وز کردگی مو و موخوره می‌شود.

بخوابید و پوستی شاداب‌تر داشته باشید

همان‌قدر که زیبایی و آراستگی موها مهم است، شادابی و سلامت مو هم اهمیت دارد. یک پوست سالم شما را سرزنده و خوشحال نشان داده و خبر از سلامتی بدنی‌اتان می‌دهد. با انجام چند روتین زیبایی که در این قسمت می‌خوانید می‌توانید پوستی سالم، زیبا و درخشان داشته باشید.

۱.
پوست صورتتان را تمیز نگه دارید. مهم‌ترین کاری که لازم است هر شب برای پوستتان انجام دهید شستن آن است. پاک کردن مواد آرایشی و آلودگی‌هایی که روی پوست شما نشسته است به پوست اجازه می‌دهد خود را بازسازی کند. همچنین این شست‌وشوی منظم تمام منافذ پوست را تمیز کرده و از ایجاد جوش جلوگیری می‌کند. برای داشتن پوستی سالم باید در طول شب موها را از صورت دور نگه دارید چون چربی مو باعث چرب شدن پوست می‌شود. پیچیدن موها در روسری ابریشمی هم از موخوره جلوگیری می‌کند و هم مانع آسیب رسیدن به پوست صورت می‌شود.

۲.
سعی کنید به پشت بخوابید تا صورت شما با روبالشی تماس نداشت باشد. تماس صورت در طول شب با بالش باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می‌شود. اگر عادت دارید که به پهلو بخوابید بهتر است از روبالشی ساتن یا ابریشمی استفاده کنید. این پارچه‌ها اصطکاک کمتری ایجاد می‌کنند و در نتیجه خطر ایجاد چین و چروک روی صورت به شدت کاهش پیدا می‌کند. همچنین برای جلوگیری از آلوده و چرب شدن پوست صورت باید روبالشی را هر چند روز یک بار عوض کنید.

۳.
در هنگام خواب باید سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. پف کردن چشم‌ها در طول خواب نشان‌دهنده‌ی این است که ارتفاع سر نسبت به بدن مناسب نیست و به همین دلیل مایعات در زیر پوست صورت جمع شده است. برای تنظیم ارتفاع سر می‌توانید دو بالش زیر سر خود قرار دهید.

۴.
از کرم دور چشم استفاده کنید. اگر دور چشم‌های شما پف کرده، تیرگی دارد یا پوست آن شاداب نیست قبل از خواب از کرم دور چشم استفاده کنید تا همه‌ی این عارضه‌ها برطرف شود.

۵.
از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید. برای داشتن پوستی سالم و درخشان حتما باید قبل از خواب مقدار زیادی مرطوب‌کننده به صورتتان بزنید. این موضوع در زمستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای انتخاب مرطوب‌کننده‌ی مناسب به سراغ محصولاتی بروید که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. اگر روی پوست صورتتان لکه‌های تیره یا چین و چروک دارد از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی شب که مخصوص از بین بردن عارضه‌های پوستی است استفاده کنید. برای مرطوب کردن پوست پا می‌توانید مقدار کمی لوسیون یا وازلین به کف پاها بزنید، جوراب مخملی یا حوله‌ای بپوشید و بخوابید.

۶.
آب لازم برای بدنتان را تأمین کنید. برای مرطوب و سالم نگه داشتن پوست باید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. اگر در فصل زمستان یا منطقه‌ای خشک هستید، باید در طول روز هم از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

۷.
ماسک صورت خانگی بزنید. برای تغذیه‌ی پوست و کمک به سلامتی آن لازم است که یک ماسک خانگی مناسب آماده کرده و شب‌ها قبل از خواب به صورتتان بزنید. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر لازم است که ماسک شب تا صبح روی صورتتان بماند. برای جلوگیری از کثیف شدن بالش باید یک حوله‌ی ضخیم روی بالش قرار داده و سپس بخوابید.

۸.
آکنه را از بین ببرید. اگر پوستتان مستعد آکنه است شب‌ها قبل از خواب از کرم ضد آکنه که حاوی اسید سالیسیلیک است استفاده کنید. این ماده باکتری‌هایی که روی پوست آکنه و لکه ایجاد می‌کنند را از بین می‌برد. اگر لکه‌های قدیمی یا عمیق روی صورتتان دارید شب‌ها قبل از خواب از ماسک خاک رس استفاده کنید. یک روش طبیعی برای از بین بردن آکنه استفاده از مخلوط دارچین و عسل به‌عنوان ماسک قبل از خواب است.

به جنبه‌های دیگری از زیبایی هم توجه کنید

در کنار مراقبت از پوست و مو باید به دیگر جنبه‌های زیبایی هم دقت کنید. لب‌ها، مژه‌ها، دندان‌ها و ناخن‌ها هم در زیباتر دیده شدن شما تأثیر دارند. پس لازم است که برای مراقبت از آن‌ها یک روتین زیبایی مناسب و معتدل را رعایت کنید تا هر روز زیباتر از روز قبل به نظر بیایید.

۱.
از نرم‌کننده‌ی لب استفاده کنید. اگر می‌خواهید پوست لب‌هایتان صاف و نرم باشد باید همیشه به آن‌ها نرم‌کننده بزنید. محصولات کارخانه‌ای زیادی برای این کار وجود دارند اما اگر دوست دارید از محصولات طبیعی استفاده کنید می‌توانید عسل و روغن زیتون را مخلوط کرده و شب قبل از خواب روی لب‌هایتان بزنید. برای لایه برداری از پوست لب هم می‌توانید به همین مخلوط کمی شکر قهوه‌ای اضافه کرده و لب‌ها را با آن ماساژ دهید.

۲.
ناخن‌هایتان را ترمیم کنید. برای از بین بردن خشکی دور ناخن یا لکه‌های سفید روی ناخن می‌توانید هر شب به ناخن‌هایتان روغن کوتیکول یا موم مخصوص بزنید. برای اینکه این مواد شب تا صبح روی ناخن بمانند می‌توانید در زمان خواب یک دستکش سبک بپوشید.

۳.
از مژه‌های خود مراقبت کنید. اگر دوست دارید مژه‌هایی بلند و زیبا داشته باشید شب‌ها قبل از خواب کمی روغن کرچک روی آن‌ها بزنید.

۳.
دندان‌هایتان را سفید کنید. برای سفیدتر شدن دندان‌ها بعد از مسواک زدن عادی، مسواکتان را به جوش شیرین آغشته کرده و دوباره مسواک بزنید. این کار را فقط هفته‌ای یک بار انجام دهید تا به دندان‌هایتان آسیب نرسد. در طول روز هم می‌توانید دندان‌ها را با جوش شیرین بشویید اما باید حواستان باشد که حداقل تا ۱ ساعت بعد از استفاده از جوش شیرین نباید چیزی بخورید یا بنوشید.

 

 

شورت لینک: yun.ir/nk9x5g

ویژگی های شی باتر یا کره شی برای جوانسازی پوست

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۰۱:۳۴ ب.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

کره شی باتر (shea butter):

خرید کره شی یا شی باتر، یا همان کره شی باتر (shea butter)، نوعی روغن است که از بذر درخت آفریقایی استخراج می شود. در زبان بومی آفریقا به آن Vitellaria paradoxa می گویند، اما کلمه انگلیسی (shea) از نام درختی در بامبارا آمده است. دانه های خام درخت شی به رنگ عاج فیل هستند.

 

کره شی یا شی باتر

شی باتر یا همان شیا باتر روغنی جامد است که از نوعی آجیل به نام شیا کاریته به دست می آید. درخت این نوع آجیل بومی آفریقا می باشد. این کره سرشار از ویتامین های مفید برای پوست مانند ویتامین E، F و A می باشد. همچنین این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری مانند اسید اولئیک، اسید لینولئیک و اسید استئاریک می باشد. این ترکیبات برای تولید کلاژن در پوست ضروری می باشند.

درخت شیا در اصل به مناطق سودان و سنگال تعلق دارد. این درخت در آفریقا مقدس محسوب می شود. مردم بومی آفریقا سالهای زیادی است که از کره شی استفاده می کنند و از خواص دارویی آن برای سلامتی و پوست و مو بهره می برند.

کره شی اکر تصفیه شده باشد رنگ سفید دارد. اگر این کره تصفیه نشده باشد رنگ شیری دارد.

 

مزایای اصلی شی باتر برای پوست:

این کره مرطوب کننده پوست می باشد.

برای درمان آکنه مناسب است.

در کاهش چین و چروک پوست اثر دارد.

به جوانسازی پوست کمک می کند.

در درمان بیماریهای پوستی مانند اگزما و پسوریازیس اثر دارد.

 

کره شی برای مرطوب کردن پوست های خشک

 

می توانید پس از حمام کردن کره شی را روی پوست صورت و بدنتان بمالید. سپس پوستتان را به آرامی مالش دهید. شاید نام کره شی غلط انداز باشد و فکر کنید که پوست را چرب می کند. اما از این بابت خیالتان راحت باشد که پوستتان چرب نخواهد شد.

 

شی باتر برای درمان آکنه یا جوش

 

شی باتر خاصیت لایه برداری و پاکسازی دارد. به همین دلیل می تواند به از بین بردن اثرات جوش ها کمک کند و پوست را صاف و یکدست سازد. این کره همچنین می تواند از بروز جوش های جدید نیز جلوگیری کند.

 

خواص ضد آفتابی کره شی

 

شی باتر دارای ویژگی ضد آفتابی می باشد. یعنی می تواند از پوستتان در برابر پرتوهای آسیب رسان خورشید مانند UV محافظت کند. این کره یک ضد آفتاب طبیعی می باشد.

برای بهره بردن از این خاصیت شی باتر کمی قبل از رفتن به زیر آفتاب این روغن را روی پوستتان بمالید. با اینکار می توانید از آفتاب سوختگی در امان باشید. این کره همچنین کمک می کند تا آفتاب سوختگی های قبلی نیز درمان شوند.

اما در نظر داشته باشید که قدرت محافظت کنندگی شی باتر از کرم های ضد آفتابی که در بازار وجود دارند کمتر است. کره شی SPF حدود 6 دارد. بنابراین می توانید کره شی را تنها در هنگامی که مدت کمی زیر آفتاب هستید و یا در زمانی که آفتاب شدید نیست استفاده کنید. توصیه می شود در بقیه موارد از کرم های ضد آفتاب با حداقل SPF برابر 30 استفاده کنید.

 

شی باتر برای لطیف کردن پوست نوزاد و کودک

 

کره شی به خوبی می تواند پوست کودک و نوزاد را نرم و لطیف کند. این به دلیل ترکیباتی مانند اسید اولئیک و اسید استئاریک است که در کره شی وجود دارند.

این کره پوست نوزاد و کودک را نرم می کند و از خشک شدن پوست در آرنج و زانوهای نوزادان جلوگیری می کند.

مقدار کمی از این کره را روی پوست نوزاد یا کودک بگذارید و سپس پوست نوزاد را به آرامی مالش دهید تا کره کاملا جذب شود. می توانید هر بار بعد از حمام دادن نوزاد از این کره استفاده کنید.

 

خاصیت ضد چروک کره شی

 

شی باتر کلاژن سازی را در پوست تحریک می کند. به همین دلیل باعث می شود تا خاصیت ارتجاعی پوست کم نشود و لایه های پوست روی هم نیفتند و در پوست چین و چروک ایجاد نشود. کره شی پوست را به خوبی تقویت و جوانسازی می کند.

این کره پوست را چرب نمی کند. بنابراین می توانید بدون ترس از ایجاد شدن آکنه، شب از این روغن استفاده کنید و بگذارید تا صبح روی پوستتان بماند.

شی باتر برای از بین بردن ترک های پوست و استرچ مارک های ناشی از بارداری

 

اگر پوست به میزان کافی مرطوب باشد میزان ترک های آن کمتر می باشد. کره شی از موادی طبیعی می باشد که می توانید به راحتی از آن در دوران بارداری و شیردهی استفاده کنید. اگر کره شی را از ابتدای بارداری روی شکمتان بمالید دیگر دچار ترک های بارداری یا همان استرچ مارک ها نخواهید شد.

افرادی که در حال چاق شدن هستند نیز برای جلوگیری از ایجاد شدن ترک ها در نواحی مانند ران ها، سینه ها و بازوها نیز می توانند از این کره استفاده کنند.

 

کره شی برای برطرف کردن حساسیت و التهابات پوستی

 

کره شی دارای ترکیباتی ضد التهابی مانند اسید سینامیک می باشد. این ترکیبات از قرمز شدن، التهاب و ورم کردن پوست جلوگیری می کنند. بنابراین می تواند به عنوان یک مرطوب کننده برای افراد دارای پوست های حساس مورد استفاده قرار بگیرد.

 

شی باتر برای درمان سلولیت

 

شی باتر به سفت شدن پوست و خوش فرم شدن آن کمک می کند. همچنین با مواد مغذی که دارد به ترمیم پوست سرعت می بخشد. بنابراین می تواند در درمان عارضه سلولیت که بسیاری از افراد دچار آن هستند مفید باشد.

 

لینک منبع: دکاموند شیمی

8 راه برای کم کردن چربی پوست؛ از روش‌های خانگی تا درمان‌های پزشکی

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۷ ب.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

«سِبوم» ماده‌ای با ماهیت مومی و روغنی است که وظیفه‌ی محافظت و آب‌رسانی به پوست را بر عهده دارد. با این وجود ترشح زیاد سبوم می‌تواند منجر به چربی پوست شود که خود باعث مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه می‌گردد. پوست چرب نتیجه ترشح بیش از حد سِبوم از غدد چربی پوست است. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس می‌تواند ترشح سبوم را افزایش دهد. این ماده در حقیقت همیشه هم ماده‌ای مضر و بد نیست زیرا به محافظت و مرطوب‌سازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک و همین‌طور براق و سالم ماندن موها کمک زیادی می‌کند.

اگرچه چربی بیش از حد پوست می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوستی و افزایش آکنه شود، اما پوست چرب هم فواید زیادی با خود به همراه دارد. چربی به محافظت از پوست کمک زیادی می‌کند و افرادی که پوست چرب دارند پوستشان عموما ضخیم‌تر بوده و چین و چروک کمتری دارند. نکته‌ی مهم ایجاد تعادل بین چربی بیش از حد و حفظ رطوبت طبیعی پوست است.

کنترل چربی پوست و جوش‌های آکنه مسأله‌ای چالش‌برانگیز است. هنوز هم درمان‌های خانگی اغلب بدون استفاده از داروهای شیمیایی یا محصولات گران‌قیمت مراقبت از پوست، علائم چربی مازاد پوست را به‌خوبی کاهش می‌دهند.

در این مقاله از دیجی‌کالا مگ، ما درباره‌ی ۲۰ روش درمان کاربردی صحبت می‌کنیم که از طریق آن‌ها فرد می‌تواند مشکل چربی پوست خود را بدون مصرف داروهای شیمیایی یا محصولات گران‌قیمت مراقبت از پوست کاهش دهد.

روش‌های درمان چربی پوست

در ادامه مجموعه‌ای از روش‌های ساده ولی کاربردی برای درمان چربی پوست آمده است. این روش‌های کاربردی عموما با موضوعات کاهش چربی سطح پوست، شست‌وشوی پوست چرب، مدیریت چربی سطح پوست و درمان‌های رایج دارویی برای این مشکل می‌باشند. با ما همراه باشید.

۱. پوست خود را مرتب بشویید

شست‌وشوی پوست با آب گرم و صابون ملایم می‌تواند میزان چربی پوست را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

شست‌وشوی منظم پوست می‌تواند میزان چربی پوست را به مقدار زیادی کاهش دهد. روش‌های زیر برای شست‌وشوی پوست چرب توصیه می‌شود؛

  • شست‌وشو با یک صابون ملایم و آب گرم.
  • از صابون‌های عطری و خوشبو و صابون‌های حاوی مرطوب کننده‌های اضافی یا مواد شیمیایی قوی که باعث تحریک یا خشکی پوست می‌شوند و در نتیجه پوست با ترشح سبوم بیشتر به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد، خودداری کنید.
  • از استفاده از لیف و پارچه‌های شست‌وشوی زبر خودداری کنید، زیرا اصطکاک ایجاد شده باعث تحریک پوست به ترشح روغن بیشتر می‌شود.

اگر این روش‌ها مؤثر نبود، برخی از محصولات دارویی که برای مراقبت از آکنه تولید شده‌اند ممکن است به شما کمک کنند. این محصولات حاوی اسیدهایی هستند که می‌توانند میزان ترشح چربی را کنترل کنند، مانند:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • اسید بتا هیدروکسی
  • بنزوئیل پراکسید

این اسیدها ممکن است برای برخی از پوست‌ها تحریک‌کننده باشند. قبل از استفاده از یک محصول آرایشی جدید، ابتدا مقداری از آن را در قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید تا ببینید واکنش بدن شما به آن محصول چیست.

انتخاب پاک‌کننده‌ی مناسب صورت با توجه به نوع پوست و میزان ترشح چربی آن، یکی از مهم‌ترین مسائل در مراقبت از پوست چرب است. یک پژوهش که در ۲۰۱۵ انجام شده نشان داد که یک پاک‌کننده‌ی ملایم صورت که با استفاده از سدیم لوریت کربوکسیلات و آلکیل کربوکسیلات ساخته می‌شود برای مقابله با چربی و آکنه صورت بسیار مؤثر است، اگرچه در برخی از افراد باعث افزایش ترشح سبوم در برخی از مناطق صورت می‌شود.

برای بسیاری از افرادی که فقط چربی دارند و به آکنه ولگاریس مبتلا نیستند، صابون گلیسیرین بدون عطر به همراه آب گرم می‌تواند همین کار را انجام دهد.

۲. استفاده از تونر برای کاهش چربی پوست

تونرهای قابض حاوی الکل معمولا باعث خشکی پوست می‌شوند. با این حال، بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مواد قابض طبیعی، مانند فندق جادوگر، می‌توانند خاصیت تسکین دهنده پوست و همین‌طور کنترل‌کننده سطح ترشح سبوم داشته باشند.

فندق جادوگر حاوی مقدار زیادی تانن است که آن را به یک قابض طبیعی و ضد التهاب تبدیل می‌کند. بسیاری از افراد با پوست چرب از فندق جادوگر به‌عنوان تنها تونر خود استفاده می‌کنند.

در بعضی از افراد، تونرهای قابض طبیعی باعث بزرگتر شدن منافذ پوست می‌شوند و تکه‌های کوچک محصولات آرایشی را که می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند از بین می‌برد.

با این حال، این محصولات ممکن است برای همه مفید نباشد. برخی افراد ممکن است در هنگام استفاده از تونرهای قابض، صورتشان دچار خارش یا حساسیت بشود. این اتفاق در واقع نشانه‌ی تحریک پوست است که می‌تواند منجر به تولید بیشتر سبوم شود.

افراد باید هر نوع تونر جدید را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنند تا از تحریک احتمالی آن جلوگیری کنند.

۳. صورت خود را خشک کنید

هنگام خشک کردن صورت پس از شست‌وشو و استفاده از تونر، افراد باید پوست خود را به‌آرامی و با یک حوله نرم خشک کنند.

البته این کار باید با دقت انجام شود. پایین کشیدن حوله یا پارچه‌ی زبر روی پوست، همراه با فشار توصیه نمی‌شود، زیرا این عمل ممکن است باعث تحریک پوست به ترشح سبوم بیشتر شود.

۴. از کاغذهای بلات و پدهای دارویی استفاده کنید

بسیاری از شرکت‌های آرایشی و بهداشتی کاغذهای بلات را تولید می‌کنند. کاغذهای بلات کاغذهای جاذب مخصوصی هستند که روغن پوست را جذب می‌کنند.

توجه داشته باشید که کاغذهای بلات، ترشح سبوم در پوست را درمان نمی‌کنند، اما می‌توان از آن‌ها برای از بین بردن چربی اضافی در طول روز استفاده کرد تا درخشندگی آن کمتر شود.

همچنین می‌توانید پدهای پارچه‌ای مخصوصی را که به مواد پاک‌کننده متداول مانند سالیسیلیک اسید یا اسید گلیکولیک آغشته شده‌اند، امتحان کنید. این پدها می‌تواند در هنگام پاک‌سازی منافذ و پوست، به جلوگیری از ترشح چربی اضافی در طول روز کمک کنند.

۵. از ماسک صورت استفاده کنید

برخی از ماسک‌های صورت برای درمان پوست چرب مفید هستند. این ماسک‌ها حاوی مواد زیر هستند؛

  • ماسک گِلی: ماسک‌های حاوی مواد معدنی مانند اسمکتیت یا بنتونیت می‌توانند چربی را جذب کنند و درخشندگی پوست و سطح سبوم را بدون تحریک پوست کاهش دهند. برای جلوگیری از خشک شدن پوست فقط گاهی اوقات از آن‌ها استفاده کنید و بعد از آن یک مرطوب کننده ملایم بزنید.
  • ماسک عسل: یک پژوهش که در سال ۲۰۱۱ انجام شده نشان داد که عسل طبیعی حاوی ویژگی‌های ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کننده است. یک ماسک صورت حاوی عسل برای مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند باعث کاهش میزان آکنه و چربی پوست شود و در عین حال پوست را نرم و مرطوب نگه دارد.
  • ماسک بلغور جو دوسر: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ماسک‌های حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی می‌تواند به پاک‌سازی پوست از چربی کمک کنند. جو دوسر حاوی ساپونین های ملایم، مواد پاک‌کننده، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که می‌تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد.

۶. از مرطوب‌کننده استفاده کنید

مواد مرطوب‌کننده مناسب مزایای بی‌شماری برای حفظ طراوت پوست و کنترل چربی آن دارند.

اگرچه بسیاری از افراد با پوست چرب از ترس چرب‌تر به نظر رسیدن پوست خود از مواد مرطوب‌کننده استفاده نمی‌کنند، اما استفاده از مرطوب‌کننده‌های مناسب می‌تواند به این افراد کمک زیادی برای کنترل میزان ترشح سبوم و چربی بکند.

برای افرادی که پوست بسیار چربی دارند، یک مرطوب‌کننده‌ی بدون روغن می‌تواند پوست را مرطوب کرده و از آن محافظت کند، بدون اینکه احساس چربی کنند.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا می‌تواند مرطوب‌کننده‌ی خوبی برای پوست و درمان آکنه و چربی باشد.

برخی از ترکیبات موجود در آلوئه‌ورا می‌توانند به طور طبیعی بر روی پوست تأثیرات تسکین‌دهنده و آرام‌بخش داشته باشند. در این پژوهش مشخص شد که یک محصول بهداشتی باید حداقل ۱۰ درصد آلوئهورا داشته باشد تا یک مرطوب‌کننده‌ی مؤثر محسوب شود.

برخی از افراد استفاده از ژل آلوئه‌ورا خالص را برای مرطوب‌سازی انتخاب می‌کنند، اما باید از مواد پنهان موجود در آن، به‌خصوص الکل دناتوره شده که می‌توانند پوست را خشک و تحریک بکند، آگاه باشند.

۷. استفاده از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید

استفاده از یک لایه‌بردار شیمیایی مانند سالیسیلیک اسید به صورت هفتگی، ضمن لایه‌برداری ملایم می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کاهش چربی اضافی و پاک‌سازی مواد اضافی موجود روی سطح پوست کمک کند.

محصولات لایه‌بردار را با حرکات ملایم کوچک و دورانی برای مدت ۳۰ ثانیه یا کمتر روی پوست خود اعمال کنید و سپس با استفاده از آب گرم آن را بشویید.

۸. استفاده از محصولات حاوی چای سبز

آنتی اکسیدان پلی فنول موجود در چای سبز می‌تواند به درمان بیماری‌های مختلف پوستی از جمله چربی آن کمک کند. اگرچه تحقیقات بیشتر لازم است، اما یک پژوهش که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز می‌توانند ترشح سبوم را کاهش دهند.

برای کاهش ترشح چربی سعی کنید از مرطوب کننده‌ها، تونرها و شست‌وشوی صورت با عصاره چای سبز ۳٪ استفاده کنید.

 

 

 

شورت لینک: yun.ir/jdydd7