آرایشی بهداشتی

بررسی مواد آرایشی بهداشتی

آرایشی بهداشتی

بررسی مواد آرایشی بهداشتی

8 راه برای کم کردن چربی پوست؛ از روش‌های خانگی تا درمان‌های پزشکی

چهارشنبه, ۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۷ ب.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

«سِبوم» ماده‌ای با ماهیت مومی و روغنی است که وظیفه‌ی محافظت و آب‌رسانی به پوست را بر عهده دارد. با این وجود ترشح زیاد سبوم می‌تواند منجر به چربی پوست شود که خود باعث مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه می‌گردد. پوست چرب نتیجه ترشح بیش از حد سِبوم از غدد چربی پوست است. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس می‌تواند ترشح سبوم را افزایش دهد. این ماده در حقیقت همیشه هم ماده‌ای مضر و بد نیست زیرا به محافظت و مرطوب‌سازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک و همین‌طور براق و سالم ماندن موها کمک زیادی می‌کند.

اگرچه چربی بیش از حد پوست می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوستی و افزایش آکنه شود، اما پوست چرب هم فواید زیادی با خود به همراه دارد. چربی به محافظت از پوست کمک زیادی می‌کند و افرادی که پوست چرب دارند پوستشان عموما ضخیم‌تر بوده و چین و چروک کمتری دارند. نکته‌ی مهم ایجاد تعادل بین چربی بیش از حد و حفظ رطوبت طبیعی پوست است.

کنترل چربی پوست و جوش‌های آکنه مسأله‌ای چالش‌برانگیز است. هنوز هم درمان‌های خانگی اغلب بدون استفاده از داروهای شیمیایی یا محصولات گران‌قیمت مراقبت از پوست، علائم چربی مازاد پوست را به‌خوبی کاهش می‌دهند.

در این مقاله از دیجی‌کالا مگ، ما درباره‌ی ۲۰ روش درمان کاربردی صحبت می‌کنیم که از طریق آن‌ها فرد می‌تواند مشکل چربی پوست خود را بدون مصرف داروهای شیمیایی یا محصولات گران‌قیمت مراقبت از پوست کاهش دهد.

روش‌های درمان چربی پوست

در ادامه مجموعه‌ای از روش‌های ساده ولی کاربردی برای درمان چربی پوست آمده است. این روش‌های کاربردی عموما با موضوعات کاهش چربی سطح پوست، شست‌وشوی پوست چرب، مدیریت چربی سطح پوست و درمان‌های رایج دارویی برای این مشکل می‌باشند. با ما همراه باشید.

۱. پوست خود را مرتب بشویید

شست‌وشوی پوست با آب گرم و صابون ملایم می‌تواند میزان چربی پوست را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

شست‌وشوی منظم پوست می‌تواند میزان چربی پوست را به مقدار زیادی کاهش دهد. روش‌های زیر برای شست‌وشوی پوست چرب توصیه می‌شود؛

  • شست‌وشو با یک صابون ملایم و آب گرم.
  • از صابون‌های عطری و خوشبو و صابون‌های حاوی مرطوب کننده‌های اضافی یا مواد شیمیایی قوی که باعث تحریک یا خشکی پوست می‌شوند و در نتیجه پوست با ترشح سبوم بیشتر به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد، خودداری کنید.
  • از استفاده از لیف و پارچه‌های شست‌وشوی زبر خودداری کنید، زیرا اصطکاک ایجاد شده باعث تحریک پوست به ترشح روغن بیشتر می‌شود.

اگر این روش‌ها مؤثر نبود، برخی از محصولات دارویی که برای مراقبت از آکنه تولید شده‌اند ممکن است به شما کمک کنند. این محصولات حاوی اسیدهایی هستند که می‌توانند میزان ترشح چربی را کنترل کنند، مانند:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • اسید بتا هیدروکسی
  • بنزوئیل پراکسید

این اسیدها ممکن است برای برخی از پوست‌ها تحریک‌کننده باشند. قبل از استفاده از یک محصول آرایشی جدید، ابتدا مقداری از آن را در قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید تا ببینید واکنش بدن شما به آن محصول چیست.

انتخاب پاک‌کننده‌ی مناسب صورت با توجه به نوع پوست و میزان ترشح چربی آن، یکی از مهم‌ترین مسائل در مراقبت از پوست چرب است. یک پژوهش که در ۲۰۱۵ انجام شده نشان داد که یک پاک‌کننده‌ی ملایم صورت که با استفاده از سدیم لوریت کربوکسیلات و آلکیل کربوکسیلات ساخته می‌شود برای مقابله با چربی و آکنه صورت بسیار مؤثر است، اگرچه در برخی از افراد باعث افزایش ترشح سبوم در برخی از مناطق صورت می‌شود.

برای بسیاری از افرادی که فقط چربی دارند و به آکنه ولگاریس مبتلا نیستند، صابون گلیسیرین بدون عطر به همراه آب گرم می‌تواند همین کار را انجام دهد.

۲. استفاده از تونر برای کاهش چربی پوست

تونرهای قابض حاوی الکل معمولا باعث خشکی پوست می‌شوند. با این حال، بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مواد قابض طبیعی، مانند فندق جادوگر، می‌توانند خاصیت تسکین دهنده پوست و همین‌طور کنترل‌کننده سطح ترشح سبوم داشته باشند.

فندق جادوگر حاوی مقدار زیادی تانن است که آن را به یک قابض طبیعی و ضد التهاب تبدیل می‌کند. بسیاری از افراد با پوست چرب از فندق جادوگر به‌عنوان تنها تونر خود استفاده می‌کنند.

در بعضی از افراد، تونرهای قابض طبیعی باعث بزرگتر شدن منافذ پوست می‌شوند و تکه‌های کوچک محصولات آرایشی را که می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند از بین می‌برد.

با این حال، این محصولات ممکن است برای همه مفید نباشد. برخی افراد ممکن است در هنگام استفاده از تونرهای قابض، صورتشان دچار خارش یا حساسیت بشود. این اتفاق در واقع نشانه‌ی تحریک پوست است که می‌تواند منجر به تولید بیشتر سبوم شود.

افراد باید هر نوع تونر جدید را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنند تا از تحریک احتمالی آن جلوگیری کنند.

۳. صورت خود را خشک کنید

هنگام خشک کردن صورت پس از شست‌وشو و استفاده از تونر، افراد باید پوست خود را به‌آرامی و با یک حوله نرم خشک کنند.

البته این کار باید با دقت انجام شود. پایین کشیدن حوله یا پارچه‌ی زبر روی پوست، همراه با فشار توصیه نمی‌شود، زیرا این عمل ممکن است باعث تحریک پوست به ترشح سبوم بیشتر شود.

۴. از کاغذهای بلات و پدهای دارویی استفاده کنید

بسیاری از شرکت‌های آرایشی و بهداشتی کاغذهای بلات را تولید می‌کنند. کاغذهای بلات کاغذهای جاذب مخصوصی هستند که روغن پوست را جذب می‌کنند.

توجه داشته باشید که کاغذهای بلات، ترشح سبوم در پوست را درمان نمی‌کنند، اما می‌توان از آن‌ها برای از بین بردن چربی اضافی در طول روز استفاده کرد تا درخشندگی آن کمتر شود.

همچنین می‌توانید پدهای پارچه‌ای مخصوصی را که به مواد پاک‌کننده متداول مانند سالیسیلیک اسید یا اسید گلیکولیک آغشته شده‌اند، امتحان کنید. این پدها می‌تواند در هنگام پاک‌سازی منافذ و پوست، به جلوگیری از ترشح چربی اضافی در طول روز کمک کنند.

۵. از ماسک صورت استفاده کنید

برخی از ماسک‌های صورت برای درمان پوست چرب مفید هستند. این ماسک‌ها حاوی مواد زیر هستند؛

  • ماسک گِلی: ماسک‌های حاوی مواد معدنی مانند اسمکتیت یا بنتونیت می‌توانند چربی را جذب کنند و درخشندگی پوست و سطح سبوم را بدون تحریک پوست کاهش دهند. برای جلوگیری از خشک شدن پوست فقط گاهی اوقات از آن‌ها استفاده کنید و بعد از آن یک مرطوب کننده ملایم بزنید.
  • ماسک عسل: یک پژوهش که در سال ۲۰۱۱ انجام شده نشان داد که عسل طبیعی حاوی ویژگی‌های ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کننده است. یک ماسک صورت حاوی عسل برای مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند باعث کاهش میزان آکنه و چربی پوست شود و در عین حال پوست را نرم و مرطوب نگه دارد.
  • ماسک بلغور جو دوسر: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ماسک‌های حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی می‌تواند به پاک‌سازی پوست از چربی کمک کنند. جو دوسر حاوی ساپونین های ملایم، مواد پاک‌کننده، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که می‌تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد.

۶. از مرطوب‌کننده استفاده کنید

مواد مرطوب‌کننده مناسب مزایای بی‌شماری برای حفظ طراوت پوست و کنترل چربی آن دارند.

اگرچه بسیاری از افراد با پوست چرب از ترس چرب‌تر به نظر رسیدن پوست خود از مواد مرطوب‌کننده استفاده نمی‌کنند، اما استفاده از مرطوب‌کننده‌های مناسب می‌تواند به این افراد کمک زیادی برای کنترل میزان ترشح سبوم و چربی بکند.

برای افرادی که پوست بسیار چربی دارند، یک مرطوب‌کننده‌ی بدون روغن می‌تواند پوست را مرطوب کرده و از آن محافظت کند، بدون اینکه احساس چربی کنند.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا می‌تواند مرطوب‌کننده‌ی خوبی برای پوست و درمان آکنه و چربی باشد.

برخی از ترکیبات موجود در آلوئه‌ورا می‌توانند به طور طبیعی بر روی پوست تأثیرات تسکین‌دهنده و آرام‌بخش داشته باشند. در این پژوهش مشخص شد که یک محصول بهداشتی باید حداقل ۱۰ درصد آلوئهورا داشته باشد تا یک مرطوب‌کننده‌ی مؤثر محسوب شود.

برخی از افراد استفاده از ژل آلوئه‌ورا خالص را برای مرطوب‌سازی انتخاب می‌کنند، اما باید از مواد پنهان موجود در آن، به‌خصوص الکل دناتوره شده که می‌توانند پوست را خشک و تحریک بکند، آگاه باشند.

۷. استفاده از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید

استفاده از یک لایه‌بردار شیمیایی مانند سالیسیلیک اسید به صورت هفتگی، ضمن لایه‌برداری ملایم می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کاهش چربی اضافی و پاک‌سازی مواد اضافی موجود روی سطح پوست کمک کند.

محصولات لایه‌بردار را با حرکات ملایم کوچک و دورانی برای مدت ۳۰ ثانیه یا کمتر روی پوست خود اعمال کنید و سپس با استفاده از آب گرم آن را بشویید.

۸. استفاده از محصولات حاوی چای سبز

آنتی اکسیدان پلی فنول موجود در چای سبز می‌تواند به درمان بیماری‌های مختلف پوستی از جمله چربی آن کمک کند. اگرچه تحقیقات بیشتر لازم است، اما یک پژوهش که در سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز می‌توانند ترشح سبوم را کاهش دهند.

برای کاهش ترشح چربی سعی کنید از مرطوب کننده‌ها، تونرها و شست‌وشوی صورت با عصاره چای سبز ۳٪ استفاده کنید.

 

 

 

شورت لینک: yun.ir/jdydd7

  • Britannica briti

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی