آرایشی بهداشتی

بررسی مواد آرایشی بهداشتی

آرایشی بهداشتی

بررسی مواد آرایشی بهداشتی

۱ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

سوکرالوز چیست؟

دوشنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۰ ق.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

 

 

سوکرالوز یک شیرین کننده بدون کالری است که می تواند برای کاهش مصرف قندهای اضافه شده استفاده شود و در عین حال از لذت بردن از طعم یک چیز شیرین رضایت داشته باشد. در حالی که برخی از انواع شیرین کننده های این دسته کم کالری در نظر گرفته می شوند (مانند آسپارتام) و برخی دیگر بدون کالری هستند (مانند سوکرالوز، شیرین کننده های میوه راهب و شیرین کننده های استویا)، در مجموع آنها اغلب به عنوان جایگزین های قند با شدت بالا شناخته می شوند. شیرین کننده ها، شیرین کننده های غیر مغذی یا شیرین کننده های کم کالری. قبل از خرید سوکرالوز این مقاله را تا انتها بخوانید.

مانند سایر شیرین کننده های بدون کالری، سوکرالوز به شدت شیرین است. حدود 600 برابر شیرین تر از شکر است، بنابراین فقط مقادیر کمی از سوکرالوز برای مطابقت با شیرینی شکر استفاده می شود. سوکرالوز توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای استفاده به عنوان یک شیرین کننده همه منظوره مجاز است، به این معنی که می تواند به عنوان یک ماده در هر نوع غذا یا نوشیدنی استفاده شود. سوکرالوز فوق العاده پایدار است، بنابراین غذاها و نوشیدنی های شیرین شده با سوکرالوز تحت طیف وسیعی از شرایط شیرین می مانند. این شامل غذاهای منجمد مانند بستنی و سایر دسرهای یخ زده و همچنین غذاهایی است که باید تا دمای بالا گرم شوند، مانند محصولات پخته شده و غذاهایی که نیاز به استریل کردن دارند. با این حال، دستور العملی که در آن از سوکرالوز به جای شکر استفاده می شود ممکن است کمی متفاوت باشد زیرا علاوه بر شیرینی، شکر نقش های متعددی در رابطه با حجم و بافت در دستور العمل ها دارد، اما بر اساس نوع دستور غذا متفاوت است.

سوکرالوز در شیرین کننده های رومیزی نیز استفاده می شود. برندهای متعددی از شیرین کننده های رومیزی مبتنی بر سوکرالوز وجود دارد. رایج ترین برند در ایالات متحده Splenda® Original است.

ساکرالوز چگونه تولید می شود؟

سوکرالوز از فرآیندی ساخته می شود که با شکر معمولی (ساکارز) آغاز می شود. با این حال، سوکرالوز قند نیست. سه گروه هیدروکسیل انتخابی روی مولکول ساکارز با سه اتم کلر جایگزین می شوند. ساختار سوکرالوز از تجزیه آنزیم‌های موجود در دستگاه گوارش جلوگیری می‌کند که بخشی از ایمنی آن است.

 

آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند سوکرالوز مصرف کنند؟

آره. غذاها و نوشیدنی های ساخته شده با سوکرالوز اغلب به افراد مبتلا به دیابت به عنوان جایگزینی برای غذاها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر و به عنوان راهی برای کمک به این افراد برای ارضای میل خود به طعم شیرین در هنگام مدیریت مصرف کربوهیدرات توصیه می شود. تحقیقات گسترده نشان می‌دهد که سوکرالوز سطح گلوکز خون را افزایش نمی‌دهد یا بر مدیریت گلوکز خون تأثیر نمی‌گذارد. اظهارات اجماع اخیر توسط متخصصان تغذیه، پزشکی، فعالیت بدنی و سلامت عمومی به اثرات خنثی شیرین‌کننده‌های کم کالری بر هموگلوبین A1C و انسولین اشاره می‌کند. و گلوکز ناشتا و بعد از غذا، و نتیجه گیری کنید که استفاده از شیرین کننده های کم کالری در خودمراقبتی دیابت ممکن است به مدیریت بهتر قند خون کمک کند.

سازمان‌های جهانی بهداشت نتیجه‌گیری‌های خود را در مورد ایمنی و نقش شیرین‌کننده‌های کم کالری برای افراد مبتلا به دیابت منتشر کرده‌اند. استانداردهای مراقبت پزشکی انجمن دیابت آمریکا در سال 2022 بیان می کند که برای برخی از افراد مبتلا به دیابت که عادت به مصرف منظم محصولات شیرین شده با شکر دارند، شیرین کننده های غیر مغذی (حاوی کالری کم یا بدون کالری) ممکن است جایگزین قابل قبولی برای شیرین کننده های مغذی باشند. حاوی کالری مانند شکر، عسل و شربت آگاو) در صورت مصرف متعادل. به نظر نمی رسد استفاده از شیرین کننده های غیر مغذی تأثیر قابل توجهی بر مدیریت قند خون داشته باشد، اما می توانند دریافت کلی کالری و کربوهیدرات را کاهش دهند، تا زمانی که افراد با کالری اضافی از منابع غذایی دیگر جبران نکنند. استفاده از شیرین کننده های کم کالری و بدون کالری مانند سوکرالوز برای افراد مبتلا به دیابت توسط Diabetes Canada و Diabetes UK پشتیبانی می شود.

علیرغم این نتایج، برخی از مطالعات سوالاتی را در مورد ساکرالوز و مدیریت گلوکز خون مطرح می کنند. به عنوان مثال، یک کارآزمایی متقاطع تصادفی در سال 2013 روی 17 فرد چاق حساس به انسولین که به طور منظم شیرین کننده های کم کالری مصرف نمی کردند، پیشنهاد کرد که اگر گلوکز بلافاصله پس از سوکرالوز مصرف شود، سوکرالوز ممکن است پمپ را برای افزایش غلظت گلوکز و انسولین در خون ایجاد کند. نتایج سایر کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده این فرضیه را تأیید نمی‌کند. کارآزمایی‌های بالینی بزرگ‌تر و طولانی‌تر نشان نمی‌دهند که سوکرالوز بر مدیریت گلوکز خون تأثیر منفی می‌گذارد، که اهمیت بررسی کل شواهد را در هنگام بررسی نشان می‌دهد. پتانسیل سوکرالوز (یا سایر شیرین کننده های کم کالری) برای تأثیرگذاری بر کنترل قند خون.

برخی از مطالعات مشاهده ای ارتباط بین مصرف شیرین کننده های کم کالری و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نشان داده اند؛ اما مطالعات مشاهده ای علت و معلولی را ثابت نمی کند. نتیجه‌گیری‌های حاصل از طرح‌های مطالعه مشاهده‌ای در معرض خطر علّیت مخدوش‌کننده و معکوس هستند. به عنوان مثال، بسیاری از مطالعات با وضعیت چاقی که مستقیماً در ایجاد پیش دیابت و دیابت نوع 2 نقش دارد، تنظیم نمی شوند. با توجه به اینکه افراد دارای اضافه وزن و چاقی در مقایسه با افراد لاغر تمایل به مصرف نوشیدنی های شیرین کم کالری بیشتری دارند، این یک حذف مهم است.