آرایشی بهداشتی

بررسی مواد آرایشی بهداشتی

آرایشی بهداشتی

بررسی مواد آرایشی بهداشتی

۶ خاصیت مهم سیر برای مادران شیرده (و عوراض مصرف بیش از حد)

سه شنبه, ۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷ ق.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

آیا می‌توانید در دوران شیردهی غذاهای حاوی سیر بخورید؟ آیا این موضوع برای نوزاد شما بی‌خطر است یا باید از آن اجتناب کنید؟ باید بدانید که اگر نگران خوردن سیر و تأثیر آن بر کودک و شیر مادر هستید، تنها نیستید.

سیر و فواید آن

سیر با نام علمی (Allium sativum)، یک ماده‌ی رایج است که در بسیاری از دستور‌العمل‌ها در سراسر جهان یافت می‌شود. اما سیر فراتر از یک طعم‌دهنده برای غذا است. در طول تاریخ‌، فواید درمانی سیر به خوبی ذکر شده است. منشاء واقعی سیر مشخص نیست. با این حال، استفاده از آن حداقل به ۵۰۰۰ سال پیش در مصر باستان برمی‌گردد و مقداری از آن در مقبره ی پادشاه Tut پیدا شده است. به علاوه، سوابق استفاده از آن در طب یونان باستان، روم و چین هم وجود دارد.

سیر حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است. همچنین این ماده، از ترکیبات گوگردی تشکیل شده است که منشأ بیشتر خواص مفید آن برای سلامتی و البته بوی قوی آن است.

در طول قرن‌ها، سیر برای درمان عفونت، تورم و مشکلات گوارشی مصرف شده است. امروزه هم موارد استفاده از آن زیاد است. این ماده، یک مکمل غذایی و یک گیاه دارویی است.

تاثیر سیر بر شیردهی

خوردن سیر در دوران شیردهی کاملاً بی‌خطر است. تا زمانی که شما و نوزادتان سیر را در رژیم غذایی خود تحمل می‌کنید‌، نیازی به تلاش برای اجتناب از آن نیست. خوردن سیر به حد اعتدال می‌تواند برای سلامتی شما و تأمین شیر مادر بسیار مفید باشد.

تاثیر سیر بر طعم شیر مادر

 

سیر از غذاهایی که می‌خورید به شیر شما منتقل می‌شود. بوی قوی و تند سیر نه تنها می‌تواند بوی شیر مادر را تغییر دهد، بلکه می‌تواند مزه‌ی آن را هم عوض می‌کند.

آیا سیر می‌تواند باعث قولنج شود؟

بعضی از نوزادان، طعم سیر را دوست دارند و اصلا از آن ناراحت نمی‌شوند، اما دیگران ممکن است آشفته و عصبانی شوند. برای نوزادانی که از قولنج رنج می‌برند، سیر یکی از غذاهایی است که ممکن است به این بیماری کمک کند. اگر فکر می‌کنید این ماده برای کودک شما مشکل ایجاد می‌کند، باید سعی کنید مدتی آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید آیا تفاوتی ایجاد می‌شود یا خیر.

آیا سیر ذخیره‌ی شیر مادر را افزایش می‌دهد؟

اعتقاد بر این است که سیر یک گالاکتاگوگ است و سال‌ها است که از آن به عنوان یک درمان گیاهی برای تحریک تولید شیر مادر و افزایش آن استفاده می‌شود. بررسی‌ها نشان داد نوزادان مادران شیردهی که سیر مصرف می‌کردند، برای مدت طولانی‌تری به سینه‌ی مادران خود چسبیده و از شیر آن‌ها تغذیه می‌کردند و از آنجا که افزایش شیردهی می‌تواند منجر به افزایش شیر مادر شود، این ممکن است یکی از دلایلی باشد که سیر می‌تواند به مادران شیرده کمک کند تا شیر بیشتری تولید کنند.

نحوه‌ی استفاده از سیر برای افزایش شیر

به راحتی می‌توانید یک یا دو حبه سیر را از طریق غذاهایی که می‌خورید به رژیم غذایی روزانه‌ی خود اضافه کنید. می‌توانید از آن برای طعم دادن به انواع غذاها از جمله سبزیجات، گوشت، ماکارونی و غذاهای دریایی استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید، مانند هر چیز دیگری، باید حد اعتدال را در خوردن سیر هم رعایت کنید.

مکمل‌های سیر

بهترین راه برای بهره‌مندی از سلامتی و خواص تغذیه‌ای سیر به طور طبیعی، اضافه کردن حبه‌های تازه‌ی آن به وعده‌های غذایی است. شما نباید مکمل‌های سیر یا دوزهای بالای آن را که برای اهداف پزشکی استفاده می‌شود، مصرف کنید، مگر اینکه پزشک یا متخصص گیاهی آموزش دیده، آن را برای شما تجویز کند. درست مانند هر گیاه یا داروی دیگری، همیشه قبل از شروع هرگونه مکمل، با پزشک خود مشورت کنید.

فواید سیر برای سلامتی

 

سیر فواید قابل توجهی برای سلامتی دارد که در ادامه به چند نمونه از آن‌‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. شیردهی را تقویت می‌کند

همان‌طور که اشاره کردیم، علاوه بر کمک به افزایش شیر مادران شیرده، کودکانی که طعم سیر را در شیر مادر دوست دارند، محکم به سینه‌ی مادر خود می‌چسبند و به خوبی از شیر او تغذیه می‌کنند.

۲. به عنوان ضدعفونی‌کننده عمل می‌کند

سیر برای درمان عفونت‌های باکتریایی و ویروسی استفاده می‌شود و می‌تواند به دور کردن بیماری‌ها یا کاهش زمان ابتلا به آن‌ها کمک کند.

۳. دارای خواص ضد‌ قارچی است

خوردن سیر می‌تواند به جلوگیری از رشد مخمر در هنگام استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، کمک کند. همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند تا به شما و نوزادتان در مبارزه با برفک کمک کند.

۴. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

سیر باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود، بنابراین می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. همچنین برای کاهش کلسترول‌، رقیق شدن خون و کاهش خطر حمله‌‌ی قلبی هم استفاده می‌شود.

۵. از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می‌کند

سیر برای فرایند هضم و دستگاه گوارش مفید است.

۶. سایر فواید و موارد استفاده

سیر می‌تواند در درمان سرماخوردگی، بی‌خوابی، آسم و سرطان مفید باشد.

اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید و دوست دارید سیر بخورید، برای کودک شما کاملاً بی‌خطر است و حتی ممکن است به افزایش شیر شما کمک کند. با این حال، توجه داشته باشید که سیر می‌تواند باعث قولنج در برخی از نوزادان شود، بنابراین ممکن است لازم باشد مدتی از آن صرف‌نظر کنید.

هشدارها و عوارض جانبی

به موازات تمام اثرات مفید سیر، مصرف غیراصولی و بی‌رویه‌ی این ماده هم می‌تواند خطراتی به دنبال داشته باشد، به این موارد توجه کنید:

  • اگر سیر مستقیماً به نوزاد داده شود، می‌تواند خطرناک باشد. تنها راهی که فرزند شما باید از مزایای سیر استفاده کند، شیر مادر است.
  • این ماده می‌تواند برای برخی از زنان و برخی از نوزادان آزاردهنده باشد. اگر شما یا نوزادتان سیر را به خوبی تحمل نمی‌کنید، استفاده از آن را متوقف کنید.
  • سیر می‌تواند سطح قند خون شما را کاهش دهد، بنابراین اگر از افت قند خون یا دیابت رنج می‌برید، از مصرف زیاد آن خودداری کنید.
  • استفاده بیش از حد از سیر می‌تواند خون شما را رقیق کند. بنابراین، در صورت مصرف داروهای ضدانعقاد (رقیق‌کننده‌ی خون) مراقب باشید.

سخن آخر

سیر را درمان‌کننده‌ای همه فن حریف می‌نامند و به طور کلی برای رژیم غذایی شیردهی شما بسیار مفید است. با این حال، فقط باید آن را از طریق غذاهایی که می‌خورید مصرف کنید و نباید مکمل‌های سیر را مصرف کنید، مگر اینکه تحت‌نظر پزشک یا متخصص تغذیه باشید. سیر جزء بسیاری از دستور‌العمل‌ها است و احتمالاً در طول دوران شیردهی، حداقل مقداری سیر در رژیم غذایی خود خواهید داشت. اگر شما و نوزادتان بدون هیچ مشکلی آن را تحمل می‌کنید‌، نیازی به تلاش برای اجتناب از آن نیست. با این حال، اگر متوجه شدید که کودک شما بعد از خوردن وعده‌ی غذایی شامل سیر، علایمی شبیه قولنج را نشان می‌دهد، می‌توانید با حذف آن از رژیم غذایی خود، تاثیر آن را امتحان کنید. شاد و سلامت باشید.

 

شورت لینک: yun.ir/5oaurd

  • Britannica briti

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی