آرایشی بهداشتی

بررسی مواد آرایشی بهداشتی

آرایشی بهداشتی

بررسی مواد آرایشی بهداشتی

۷ خاصیت شگفت انگیز روغن درخت چای برای پوست

سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۰۲:۵۷ ب.ظ | Britannica briti | ۰ نظر

روغن درخت چای ( Tea tree oil ):

فروش روغن درخت چای از برگ های درخت کوچکی استخراج می شود که بومی کشور استرالیا است و بعنوان یک داروی سنتی محسوب می شود. از روغن درخت چای در معالجه بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شود. علاوه بر این موارد، کاربردهای فراوان دیگری دارد که در این مقاله به آنها می پردازیم.

خاصیت ضد میکروبی موجود در این روغن، برخی باکتریها، ویروس ها و قارچ ها را از بین می برد. درواقع، با افزایش فعالیت گلبول های سفید، با میکروب ها و سایر مهاجمان خارجی مبارزه می کند. این خاصیت مهم باعث می شود برای معالجه بیماری های باکتریایی و قارچی پوست استفاده شود و از بروز عفونت جلوگیری کند.

خواص شگفت انگیز روغن درخت چای برای پوست صورت

اگر جزو کسانی هستید که به سلامت پوست صورت و زیبایی خود اهمیت می‌دهید، حتما از روغن درخت چای استفاده کنید. این روغن خواص بسیاری برای پوست دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

۱. این روغن می‌تواند التهابات پوستی را از بین ببرد

اولین خاصیت روغن درخت چای به تسکین درد و از بین بردن التهاب های پوستی مربوط می‌شود. این روغن قادر است انواع عفونت های پوستی، بیماری های قارچی و میکروبی را کنترل کرده و عوامل بیماری زا را از روی پوست محو کند. لذا می توان از آن به عنوان یک درمان کننده جهت از بین بردن تاول های چرکی استفاده کرد.

۲. از روغن درخت چای برای درمان جوش و آکنه استفاده می‎‌شود

یکی دیگر از خواص خوب روغن درخت چای، درمان جوش صورت و آکنه های پوستی است. این روغن میزان چربی پوست را کنترل نموده و از التهاب های پوستی می کاهد، با این تفاسیر میزان جوش و آکنه به صورت اعجاب انگیزی کاهش می یابد. از سوی دیگر از این روغن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی نیز می توان نام برد که تمام ویروس های سطحی پوست را از بین می برد. خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی، این روغن مانع از رشد باکتری ها و عوامل بیماری زا بر روی پوست می شود.

۳. برای بین بردن جای زخم و اگزماهای پوستی بسیار مفید است

اگر پوست حساسی دارید که مکررا دچار اگزما و حساسیت می شوید، روغن درخت چای می تواند میزان حساسیت پوست شما را کاهش دهد. در مواردی که پوست شما دچار زخم و بردیگی شود، برای آنکه میزان درد را کاهش داده و از میکروبی شدن آن جلوگیری کنید، می توانید مقداری از روغن فوق را بر روی زخم ریخته تا به خوبی رخم را شستشو داده . آن را ضدعفونی نماید.

۴. روغن درخت چای به آبرسانی پوست کمک می‌کند

یکی از مشکلاتی که امروزه اغلب اشخاص با آن روبرو هستند، خشکی و چین و چروک پوست می باشد. باید در نظر داشت که پوست شاداب و صاف نیاز به رطوبت بسیار دارد. زمانیکه بافت های پوست، آب خود را از دست دهند باعث افتادگی و شل شدن می شوند. این مورد در افراد پیر موجی چروک شدن پوست می شود. روغن درخت چای قادر است تا رطوبت مورد نیاز پوست را فراهم اورد و به بافت های آن آبرسانی نماید.

۵. تمیز کننده پوست است

در بسیاری از مواقع، مواد آرایشی سنگین و روغنی با آب و برخی از شوینده‌های ملایم از بین نمی‌روند. در این موارد باید پوست خود را با شوینده های قوی تمیز کنید که گاها منجر به لایه برداری نیز می‌گردد. روغن درخت چای می تواند انواع آرایش ها را تمیز کرده و مانع از مسدود ماندن منافذ پوست شود. زمانی که منافذ پوست بسته باقی یمانند، قارچ های پوستی به راحتی فرصت رشد خواهند داشت. بنابراین این روغن به راحتی می‌تواند قارچ های پوستی را نیز از بین ببرد.

۶. باعث شفافیت پوست می‌شود

یکی دیگر از خواص اعجاب انگیز روغن درخت چای شفاف کنندگی و روشن کردن پوست است. معمولا این روغن به عنوان لایه بردار پوست استفاده می‌شود که قادر است لایه‌های مرده سطح پوست را از بین ببرد. در این صورت،‌ پوست پس از مدتی شفاف و روشن به نظر می‌رسند. البته توجه به این نکته هم مهم است که این روغن دارای خاصیت ضد لک نیز می‌باشد و از ایجاد لکه‌های پوستی جلوگیری می‌کند. از همین رو می‌توان از آن به عنوان یک شفاف کننده کارآمد نام برد.

۷. در از بین بردن تیرگی دور چشم بسیار موثر است

یکی دیگر از مزایای استفاده از این روغن، از بین بردن پف و سیاهی دور چشم است. خاصیت ضد التهابی و لایه برداری این روغن باعث ایجاد ظاهر شاداب و جوان‌تر می‌شود.

نکات مهم در زمان استفاده از روغن درخت چای

باید در نظر داشته باشید که روغن درخت چای حاوی میزان اندکی سم است که به طور کلی برای بدن مضر نیست، اما پیشنهاد می‌شود این روغن از دسترس کودکان دور نگه داشته شود. از سوی دیگر این امکان وجود دارد که برای برخی از پوست ها واکنش های آلرژیکی ایجاد شود. لذا در گام اول توصیه می‌شود این روغن را بر روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید و در صورتیکه حساسیت مشاهده نشد، از آن بر روی صورت بهره برد.  به طور کلی در قیاس بین مزایا و معایب روغن چای می‌توان گفت که فواید آن بیشتر بوده و استفاده از آن توصیه می‌شود.

 

 

لینک منبع: دکاموندشیمی

  • Britannica briti

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی